Danske vognmænd svækkes yderligere i forhold til deres udenlandske kolleger, mener formanden for International Transport Danmark, Mogens Therkelsen.
Af Gwyn Nissen
Mens Danmark agerer duks og holder de danske vognmænd i kort snor med særregler og ekstraskatter, åbner andre lande kassen for deres vognmænd og slipper tøjlerne. Det er en udvikling, der bekymrer International Transport Danmark.
På organisationens generalforsamling lørdag på FDE Center i Padborg pegede formand Mogens Therkelsen på ”urimelige danske særregler og sanktioner”, som de senere år har skadet dansk konkurrenceevne. - Jeg tænker her ikke mindst på vores forringede produktionsvilkår i relation til køre-hvile-tid og på dyretransportområdet med urimelige bødekataloger og ansvarsplaceringer. Vi ser desværre også en tendens til stigende anvendelse af protektionistiske reguleringer i flere af dansk erhvervslivs vigtigste afsætningslande. Der kan her nævnes kraftige stigninger i vejskatter efterfulgt af nationale tilskudsordninger samt etablering af nationale fortolkninger af cabotagereglerne, siger Mogens Therkelsen.
Drop dukserollenHan mener, at hvis det Indre Marked skal have værdi, skal de forskellige regelsæt fastlægges af EU, så alle konkurrerer på lige vilkår.
- Indtil dette er en realitet, skal vi i Danmark undlade at være eneste duks i klassen. Vil man hæve afgiften for transporterhvervet kraftigt i Danmark, som der er lagt op til i forbindelse med skattereformen, så må man på samme måde som i udlandet kompensere med tilskudsordninger, siger ITD-formanden.
Han håber, at regeringen nu er indstillet på at forhandle kompensationsordninger dvs. fx tilskud til investering i miljøvenlige køretøjer og i moderne teknologi, der kan fremme den bedst mulige kapacitetsudnyttelse til gavn for miljøet og trafiksikkerheden som i vores sydlige nabolande. Konsekvensen kan ifølge Mogens Therkelsen blive, at endnu flere af de danske vognmandstransporter bliver overtaget af udlandet, og endnu flere danske lastbiler blive udflaget.
Ekstra-ekstraDanske vognmænd kan se frem til en ekstra regning i form af grønne kørselsafgifter på en halv milliard kroner. De indføres fra 2011.
Derudover er vejskatten i Tyskland steget med 55 procent fra årets begyndelse. Det rammer især danske eksportvarer, da danske vognmænd skal gennem Tyskland for at nå de øvrige europæiske eksportmarkeder.
En dansk vognmand, der f.eks. har fast Italiens-kørsel betaler nu næsten årligt 400.000 kr. pr. vogntog i diverse afgifter, viser beregninger fra ITD.
Tyske vognmænd har tidligere fået tilskud til køb af miljørigtige lastbiler og nu kan de få op til 250.000 kr. pr. virksomhed i tilskud til sikkerhed og klima, herunder til flådestyring og uddannelse.
Tilsvarende giver Luxemborg miljøstøtte til køb af Euro 5 lastbiler.