Det holdt ikke: Den gennemsnitlige mauttakst er nu oppe på 18,5 eurocent per kilometer.
Af Lars Lassen
Det holdt som ventet ikke, da den tyske forbundstrafikminister Wolfgang Tiefensee i forbindelse med forhøjelsen af mauttaksterne til årsskiftet lovede, at den gennemsnitlige mauttakst ville stige til 16,3 eurocent pr. kilometer.
Danmarks Transport-Tidendes tyske søstermedie DVZ har beregnet, at den reelle gennemsnitlige mauttakst er 18,5 eurocent – hvilket er 13,5 procent højere end lovet.
Der er endnu ikke offentliggjort tal for maut-provenuet efter årsskiftet. Men der ventes mautindtægter på 350 mio. euro i januar og 346 mio. euro i februar.
TømmermændMautforhøjelsen vakte allerede voldsomme protester inden vedtagelsen sidste efterår. Kritikken er taget til efter finanskrisen har sat indtjeningen i den tyske transportbranche under pres.
Hvis DVZ’s beregninger holder stik, så er den reelle ekstraregning for mautforhøjelsen endnu større end oplyst.
Flere og flere tyske delstatspolitikere opfordrer i øjeblikket forbundsregeringen i Berlin til at udsætte maut-forhøjelsen til bedre tider.
Den bayerske trafikminister Martin Zeil (CSU) har fået følgeskab af erhvervsminister Ernst Pfister (FDP) fra Baden-Württemberg og Niedersachsens erhvervs- og trafikminister Philipp Rösler (FDP) i kravet om en udsættelse.
Emnet skal angiveligt være på dagsordnen når de tyske forbundslandes trafikministre mødes i slutningen af april.
Hovedargumentet fra de politiske kritikere af maut-forhøjelsen er, at transportvirksomhederne reelt ikke har mulighed for at sende regningen videre til transportkøberne, der er hårdt presset af finanskrisen og nedgangen i produktionen.