23948sdkhjf

Tantebestyrelser er på vej ud

Udvikling: SAM Headhunting går på jagt efter professionelle bestyrelsesmedlemmer til transportbranchen.

Udvikling: SAM Headhunting går på jagt efter professionelle bestyrelsesmedlemmer til transportbranchen.



Af Gwyn Nissen

Man behøver ikke være stor eller hedde DSV for at have professionelle folk i bestyrelsen. Der er også penge på bundlinjen for de små og mellemstore virksomheder.

Det mener Lasse Fredskov fra SAM Headhunting, der er gået i gang med at opbygge en base af bestyrelsesmedlemmer specielt målrettet mod transportsektoren.

Mange vognmandsvirksomheder er familieejede eller er opbygget af et makkerpar. De suppleres i bestyrelsen ofte med familiemedlemmer.

Hvis det går højt, så har de deres revisor eller advokat i bestyrelsen – eller måske en ven fra det lokale netværk, f.eks. Rotary.

- Så er de ganske vist bedre stillede, men disse bestyrelser bliver ofte besat ud fra, at det skal være hyggeligt. Der er til gengæld ikke nogen, der stiller de rigtige spørgsmål og som tør gå mod strømmen ved at stille krav, siger Lasse Fredskov.

Han peger på, at ejerne af vognmandsfirmaer ofte udvikler deres forretning og vokser sig store.

- Men de glemmer at udvikle bestyrelsen sammen med forretningen. I takt med udviklingen skal der tages nye værktøjer i brug. Det er nye tider og det kræver andre kompetencer, vurderer Fredskov. De skal turde stille de rigtige spørgsmål: Står virksomheden over for en fusion eller et opkøb, skal der drosles ned eller lægges nye aktiviteter til? Det kræver nye øjne på virksomheden og andre vinkler at anskue tingene på.

Magten

Men bestyrelsesarbejde handler ifølge Lasse Fredskov ikke om gode frokoster og klap på skulderen.

- En del virksomhedsejere afholder sig fra professionelle bestyrelsesmedlemmer, fordi de vil have lov til at gøre tingene, som de altid har gjort det. Kommer der nogen ind og stiller spørgsmål, risikerer de, at skulle gå i en anden retning. Det er der nogen, der helst ikke vil – men de får det også sværere i fremtiden, mener Lasse Fredskov.

Han peger på, at undersøgelser har vist, at bestyrelser med eksterne bestyrelsesmedlemmer har en bundlinje, der er 50 procent bedre end firmaer med såkaldte tantebestyrelser.

Handler det om, at det er svært, at afgive magten for sin forretning til andre?

- Bestyrelsen har ikke så meget magt. Man lukker til gengæld nogen ind i sin virksomhed, som får mulighed for at kigge bag facaden og på det, man ikke skilter med til daglig, siger Lasse Fredskov.

Honoraret for et bestyrelsesmedlem ligger lige fra 30.000 til 100.000 kroner årligt i små- og mellemstore virksomheder – en formand får cirka det dobbelte.

- Men hvor mange rigtige spørgsmål skal bestyrelsen stille og hvor mange rigtige beslutninger skal der træffes, for at penge er hjemme? Ikke mange, svarer Lasse Fredskov på sit eget spørgsmål.

Han peger desuden på, at virksomheder, der har eksterne relationer i bestyrelsen, bliver betragtet meget mere seriøse end selskaber med tantebestyrelser.

- Det er ikke uvæsentligt i tider som disse, når der skal forhandles med for eksempel banker, påpeger Lasse Fredskov.

Åbning i branchen

Små og mellemstore virksomheder er ved at få øjnene op for værdien i at have professionelle folk i deres bestyrelse.

- Der er i dag krav om, at alle børsnoterede virksomheder skal have et bestyrelsesmedlem med speciale i finansielle kompetencer, og al den stund der skrives om disse ting, gør virksomhederne sig også flere tanker om deres bestyrelses sammensætning, siger Lasse Fredskov.

SAM besætter hvert år omkring 700 chefstillinger i Danmark og Lasse Fredskov har speciale i auto- og transportbranchen, hvor han selv har virket hos blandt andet MAN, Domi, Bohnstedt-Petersen og Fiat.

Det betyder at virksomheden hvert år taler med 3-4000 mennesker og det giver SAM et stort netværk, som virksomheden vil udnytte til at oprette en database med potentielle bestyrelsesmedlemmer. SAM forventer at have 3500 aktuelle navne i bestyrelsesdatabasen.

- Vores ekspertise ligger i at udvælge de rigtige folk til lederstillinger, og en kompetence kan vi også bruge til at finde det rigtige match mellem virksomheder og professionelle bestyrelsesmedlemmer, siger Lasse Fredskov.

Han peger på at SAMs arbejde består i at lave en profil over virksomheden og ud fra dens behov finde de rigtige personer som kan gøre en forskel i bestyrelsen.

- Vi besætter jævnligt bestyrelsesposter i virksomheder – men endnu ikke i transportbranchen. Det forventer vi dog vil vende, nu hvor vi gør en aktiv indsats på området, siger headhunteren.

- Vi oplever i hvert fald, at virksomhederne er interesserede. Otte ud af ti steder, som vi henvender os til, vil i hvert fald gerne mødes med os, for at høre på mulighederne, siger Lasse Fredskov.

SAM Headhunting

SAM Headhunting er en international koncern ejet af i alt 70 partnere. SAM Headhunting Group A/S, der er moderselskab i koncernen, der har datterselskaber i mere end 25 lande.

SAM Headhunting A/S i Danmark har 60 medarbejdere placeret over det meste af landet.

I Danmark besætter SAM årligt omkring 700 job, hvoraf ca. 50 på lederniveau indenfor auto- og transportbranchen. SAMs kandidat database omfatter i dag 50.000 personer.

Lasse Fredskov

Lasse Fredskov kom til SAM i 2004. Før da har han fra 1996 til 2004 beklædt flere poster som adm. direktør i autobranchen, bl.a. Man Last & Bus A/S, Dansk Uni-Cardan A/S, DOMI A/S, der importerede Chrysler, Rover, Land Rover, Subaru, Daihatsu, Lada samt Kia, og Bohnstedt-Petersen A/S.

Han har desuden haft ledende poster som markedschef hos bl.a. Robert Bosch A/S fra 1983-1990, og produktchef hos Nordisk Fiat.

Lasse Fredskov fik sin grunduddannelse hos General Motors A/S fra 1967-1978.

gn@transporttidende.com
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078