Sagen om den estiske lastvognschauffør, der kørte imod trafikretningen på motorvej E45 mellem Vejle og Fredericia, uden det kostede andet end en løftet pegefinger fra politiet, får nu et politisk efterspil.
Af Finn Bjerremand
Per Clausen, der er medlem af Folketinget for Enhedslisten, har bedt justitsminister Brian Mikkelsen forklare, hvorfor den estiske spøgelseschauffør ikke blev straffet for den meget alvorlige færdselsforseelse, der let kunne have kostet menneskeliv.
- Det er opmuntrende, at dele af venstrefløjen er vågen på Christiansborg, mens regeringspartierne forholder sig tavse, konstaterer sekretariatschef Preben Skjøth, FDL.
Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL) har tidligere været stærkt kritiske over for politiets behandling lemfældige behandling af sagen.
Sagen begyndte i december i fjor, hvor en dansk lastvognschauffør opdagede den vildfarne lastbil og heldigvis fik stoppet den estiske spøgelseschauffør i tide. Politiet lod i første omgang den estiske chauffør køre videre.
Først da Transport-Tidendes nyhedsbrev TTN og andre transportmedier, samt en række brancheorganisationer kritiserede politiets ”afslappede” håndtering af sagen og Per Clausen begyndte at stille spørgsmål, begyndte ordensmagten at efterforske den grove forseelse.
PolitismølMen sagen blev alt for sent anmeldt til Interpol.
- Herefter smøler politiet så meget med sagen, at man får anmeldt sagen for sent til Interpol. Det er grotesk og uacceptabelt. Derfor kræver jeg, at justitsministeren får gennemført en undersøgelse af sagen og redegør for, hvordan han vil sikre, at en sådan sag ikke gentager sig, siger Per Clausen ifølge FDL-nyt.
I et samråd i Folketingets Trafikudvalg skal ministeren svare på følgende spørgsmål:
”Ministeren bedes redegøre for, hvordan han vil sikre, at udenlandske chauffører, som begår lovovertrædelser, bliver retsforfulgt på lige vilkår med danske chauffører. Vil ministeren sikre, at de muligheder lovgivningen giver til at tilbageholde udenlandske køretøjer, indtil en bøde er betalt, udnyttes effektivt?”.