23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

ITD er bekymret for danske særregler

Advarsel: Danske vognmænd svækkes yderligere i forhold til deres udenlandske kolleger, mener formanden for International Transport Danmark, Mogens Therkelsen.

Advarsel: Danske vognmænd svækkes yderligere i forhold til deres udenlandske kolleger, mener formanden for International Transport Danmark, Mogens Therkelsen.





Af Gwyn Nissen

Mens Danmark agerer duks og holder de danske vognmænd i kort snor med særregler og ekstraskatter, åbner andre lande kassen for deres vognmænd og slipper tøjlerne. Det er en udvikling, der bekymrer International Transport Danmark.

På organisationens generalforsamling i weekenden i Padborg pegede formand Mogens Therkelsen på ”urimelige danske særregler og sanktioner”, som de senere år har skadet dansk konkurrenceevne. - Jeg tænker her ikke mindst på vores forringede produktionsvilkår i relation til køre-hvile-tid og på dyretransportområdet med urimelige bødekataloger og ansvarsplaceringer. Vi ser desværre også en tendens til stigende anvendelse af protektionistiske reguleringer i flere af dansk erhvervslivs vigtigste afsætningslande. Der kan her nævnes kraftige stigninger i vejskatter efterfulgt af nationale tilskudsordninger samt etablering af nationale fortolkninger af cabotagereglerne, siger Mogens Therkelsen.

Drop dukserollen

Han mener, at hvis det Indre Marked skal have værdi, skal de forskellige regelsæt fastlægges af EU, så alle konkurrerer på lige vilkår.

- Indtil dette er en realitet, skal vi i Danmark undlade at være eneste duks i klassen. Vil man hæve afgiften for transporterhvervet kraftigt i Danmark, som der er lagt op til i forbindelse med skattereformen, så må man på samme måde som i udlandet kompensere med tilskudsordninger, siger ITD-formanden.

Han håber, at regeringen nu er indstillet på at forhandle kompensationsordninger dvs. fx tilskud til investering i miljøvenlige køretøjer og i moderne teknologi, der kan fremme den bedst mulige kapacitetsudnyttelse til gavn for miljøet og trafiksikkerheden som i vores sydlige nabolande. Konsekvensen kan ifølge Mogens Therkelsen blive, at endnu flere af de danske vognmandstransporter bliver overtaget af udlandet, og endnu flere danske lastbiler blive udflaget.

Ekstra-ekstra

Danske vognmænd kan fra 2011 se frem til en ekstra regning i form af grønne kørselsafgifter på en halv milliard kroner.

Derudover er vejskatten i Tyskland steget med 55 procent fra årets begyndelse. Det rammer især danske eksportvarer, da danske vognmænd skal gennem Tyskland for at nå de øvrige europæiske eksportmarkeder.

En dansk vognmand, der f.eks. har fast Italiens-kørsel betaler nu næsten årligt 400.000 kr. pr. vogntog i diverse afgifter.

Tyske vognmænd har tidligere fået tilskud til køb af miljørigtige lastbiler og nu kan de få op til 250.000 kr. pr. virksomhed i tilskud til sikkerhed og klima, herunder til flådestyring og uddannelse. Tilsvarende giver Luxemborg miljøstøtte til køb af Euro 5 lastbiler.

Pluk fra ITD- Jeg vil også gerne her understrege, at vi fortsat i ITD i det daglige har et godt og konstruktivt samarbejde med både DTL og Danske Speditører, selvom disse organisationer har valgt Dansk Erhverv som deres politiske ståsted. Vi håber dog, at vi på et tidspunkt igen kan samle branchen ét sted, men tiden er nok ikke moden til det lige nu.Mogens Therkelsen om ITD’s ståsted i DI Transport. - Vi har svært ved at forstå, at man vil belaste en branche, der i forvejen i disse år kæmper hårdt for at overleve, med yderligere afgifter. Transport vil blive dyrere, dansk konkurrenceevne vil blive svækket og inflationen vil blive øget, og det kan ingen være tjent med. Et moderne og fleksibelt transportsystem er som bekendt livsnerven i dagens samfund. Mogens Therkelsen om udsigten til at transporterhvervet skal betale 500 millioner kroner ekstra i grønne kørselsafgifter.- Jeg har selv været stor fortaler for, at man til gavn for trængsel, trafiksikkerhed og miljø lægger en større del af distributionen af varer om natten. Jeg ved godt, at der er delte meninger herom, men hvis vi ikke selv sammen med vores kunder, vores medarbejdere og politikerne kommer med konstruktive forslag, risikerer vi at infrastrukturen bliver en endnu større flaskehals, end den allerede er i dag. Mogens Therkelsen om trængselsproblemerne på de danske motorveje.gn@transporttidende.com
BREAKING
{{ article.headline }}
0.078