Uddannelse af medarbejderne er nødvendigt i fremtiden – og det giver en sidegevinst i form af færre skader og bedre brændstofsøkonomi.
Af Finn Bjerremand
Efteruddannelse har haft lav prioritet i store dele af branchen. Ofte lyder det, at virksomhederne ikke har tid til at uddanne deres chauffører, og i stedet vælger mange at ”hente” ny, kvalificeret arbejdskraft hos konkurrenterne.
Hos den store tanktransportkoncern Dansk Tanktransport A/S i Hjøllund har ledelsen imidlertid valgt at sætte ind med uddannelse af hele personalet - og det er ikke blot fordi chauffører fra 1. september i år skal på kursus for at opfylde EU-kravene om efteruddannelse af chauffører.
Chaufførerne bliver uddannet løbende, og uddannelsen gælder ikke kun de chauffører, som hver dag løser transportopgaver for store oliekoncerner, men også chauffører, som kører både nationalt og internationalt med kemiske og tekniske produkter eller fødevarer i tankvogne.
Det giver bonus- Vi ser det som en nødvendighed at uddanne personalet og flere af vore kunder kræver også, at chaufførerne løbende bliver uddannet, siger direktør Helge Jensen, Dansk Tanktransport A/S. Mange af koncernens tankvogne er så specialiserede, at chaufførerne er nødt til at vide, præcis hvordan hele transportforløbet skal løbe af stablen.
For virksomheden er det en fordel at kompetenceniveauet hæves. Det giver ”stjerner” ude hos kunderne og samtidig konstaterer virksomheden, at der både er bonus på skadekontoen og dieselkontoen.
Koncernen forsøger således hele tiden at få vognparken til at køre så økonomisk som muligt. Et af de nye tiltag i den retning, er bl.a. at alle chauffører skal kontrollere om deres køretøj har det rigtige lufttryk i alle hjul mindst en gang om måneden.
For at sætte opgaven omkring sikkerhed og økonomisk kørsel i system, har virksomheden to masterdriverer.
Begrebet dækker over en professionel og erfaren chauffør, der kender forholdene og som bruger tid på at køre med firmaets øvrige chauffører og samtidig holde styr på alle forhold, der omhandler trafik og sikkerhed.
Kort før jul afholdt den store transportkoncern et køre-teknisk kursus på Viborg Køreteknisk anlæg, hvor chaufførerne medbragte deres ”egne” tankvogntog, så øvelserne kunne foregå så virkelighedstro som muligt.
Kurset var et typisk køre-teknisk kursus som skal være med til generelt at hæve kompetencen i virksomheden indenfor energirigtig og glatførekørsel. Da det er næsten umuligt at have alle lastvogne hjemme samtidig, arrangeres der også et kursus i januar.
Det næste kursus i virksomheden er ligeledes fastlagt og det er et kursus i brandbekæmpelse, som afholdes til forår i Korsør Brandskole.
fba@transinform.com