23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Forbruget er stadig i fokus

På trods af faldende brændstofpriser er brændstof og chaufførløn stadig de to mest afgørende faktorer i driften.

På trods af faldende brændstofpriser er brændstof og chaufførløn stadig de to mest afgørende faktorer i driften.





Af Finn Bjerremand

Brændstoffet er stadig i fokus i vognmands driftsøkonomi - selv om priserne på brændstof lige for øjeblikket har taget et ordentligt dyk siden sommeren.

Umiddelbart efter nytår har man kunnet se standerpriser på omkring 5,20 kr. (eksklusiv moms) pr. liter diesel og det er en lav pris sammenlignet med forrige sommer, hvor standerpriserne ofte lå over 8,80 kr. (eks. moms).

Dieselolien er sammen med chaufførløn den absolut største post i de fleste vognmændsforretningers drift. Derfor har det stor betydning, hvor langt en lastvogn kan køre pr. liter brændstof.

I decemberudgaven af Trans Inform havde vi en absolut økonomisk lastvogn med – Volvo FH440 - og i dette nummer er det igen en økonomisk to-akslet trækker, der er fokus på.

Denne Iveco Stralis AS440S42T/P er udstyret med en 6-cylindret Cursor 10 motor i en Euro 5-udgave samt nok så vigtigt for brændstofforbruget, en ZF AS-tronicgearkasse med automatiseret gearskifte.

God tal

Forbrugstallene har gennemgående været gode på denne Iveco og over en kort måleperiode, hvor vognen har kørt 5881 km har forbruget af diesel været på 1650,90 liter mens forbruget af AdBlue i samme periode ligger på 122,07 liter.

Beregnet på rent dieselforbrug svarer det til 3,57 km pr. liter diesel og tilsvarende for AdBlue er faktoren 48,26 km pr. liter.

Ved en sammenlægning af tallene for både diesel og AdBlue ender forbruget på 3,32 km pr. liter.

- Forbruget er vel OK synes jeg. Jeg kan ikke p.t. sige, om det er bedre eller dårligere end andre. Jeg mener dog, at chaufføren kan gøre den store forskel, siger vognens ejer, direktør Poul Henrik Schou fra virksomheden Poul Schou A/S i Odense.

fba@transinform.com
BREAKING
{{ article.headline }}
0.11