23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

DTL arbejder ad to spor

Organisationen kæmper for udviklingen af modulvogntogstanken i Norden og på europæisk plan.

Organisationen kæmper for udviklingen af modulvogntogstanken i Norden og på europæisk plan.





Af Finn Bjerremand

- Med hensyn til udbredelsen af modulvogntogstanken arbejder vi ad to spor, og vi er varme fortalere for den europæiske harmonisering, siger konsulent Karsten Gade fra Dansk Transport og Logistik.

I nordisk regi arbejder DTL gennem Nordisk Vejteknisk Forbund (NVF) for en harmonisering af de nordiske regler for modulvogntog. Færdselsstyrelsen og myndigheder fra de øvrige nordiske lande er ligeledes repræsenteret i NVF.

- Derudover arbejder vi sideløbende med lastvognsproducenterne VOLVO og Scania - også udenfor NVF samarbejdet, forklarer Gade.

Danmarks regler om modulvogntog ligger tæt op ad de svenske regler, som dog ikke er helt så gennemskuelige.

- I Danmark kræves, at alle køretøjer skal overholde de gældende krav om vægt og dimensioner. Vi har også andre bremsekrav til dollyer og vi har desuden et krav om EBS-bremser. Set med danske øjne, har vi et ønske om, at de nordiske regler var samstemmende, så ville det måske også vægte mere i EU regi, siger Karsten Gade.

I EU regi arbejder DTL gennem den internationale vognmandsorganisation IRU for at få modulvogntogene indført i alle EU-lande.

fba@transinform.com
BREAKING
{{ article.headline }}
0.097