Organisationen kæmper for udviklingen af modulvogntogstanken i Norden og på europæisk plan.
Af Finn Bjerremand
- Med hensyn til udbredelsen af modulvogntogstanken arbejder vi ad to spor, og vi er varme fortalere for den europæiske harmonisering, siger konsulent Karsten Gade fra Dansk Transport og Logistik.
I nordisk regi arbejder DTL gennem Nordisk Vejteknisk Forbund (NVF) for en harmonisering af de nordiske regler for modulvogntog. Færdselsstyrelsen og myndigheder fra de øvrige nordiske lande er ligeledes repræsenteret i NVF.
- Derudover arbejder vi sideløbende med lastvognsproducenterne VOLVO og Scania - også udenfor NVF samarbejdet, forklarer Gade.
Danmarks regler om modulvogntog ligger tæt op ad de svenske regler, som dog ikke er helt så gennemskuelige.
- I Danmark kræves, at alle køretøjer skal overholde de gældende krav om vægt og dimensioner. Vi har også andre bremsekrav til dollyer og vi har desuden et krav om EBS-bremser. Set med danske øjne, har vi et ønske om, at de nordiske regler var samstemmende, så ville det måske også vægte mere i EU regi, siger Karsten Gade.
I EU regi arbejder DTL gennem den internationale vognmandsorganisation IRU for at få modulvogntogene indført i alle EU-lande.