Ikke alle lastbiler kan anvendes til kørsel med modulvogntog.
Af Finn Bjerremand
Umiddelbart skulle man tro at det hører fortiden til, at levere lastvogne uden EBS-bremseanlæg, men det viser sig nu, at der stadig er lastvognsproducenter, som leverer nye lastvogne, som blot er udstyret med ABS.
Vognmænd får nemlig somme tider i forbindelse med køb muligheden for at vælge EBS fra på visse mærker. Men de risikerer en efterregning nu, hvis de vil køre med modulvogntog. Det er nemlig ikke muligt, hvis lastvognen ikke er udstyret med EBS.
Dette forhold kan f.eks. let ramme en tre eller fireakslet lastvogn, der er bygget op med en stor kran. Med indførelsen af modulvogntogene kan denne type lastvogne f.eks. køre med en dolly eller en linktrailer efter - alt afhængig af om der er tale om en trækker eller en forvogn.
Herefter kan der tilkobles en standardtrailer ved kørsel på MVT-nettet. Vi har på redaktionen allerede hørt om de første vognmænd, der går og pusler med disse ideer. Ideerne kan dog blive frosset ned, når man finder ud af, at EBS mangler.
Det kan undre, for set ud fra et sikkerhedsmæssig synspunkt er EBS også en fordel - og netop en af grundene til at det er et krav i modulvogntogslovgivningen.
Men hvad siger de store lastvognsimportører i Danmark om manglen på EBS og andre hindringer i forhold til at køre med modulvogntog?
DAF kun med EBSFra den danske importør af DAF lastvogne, DAF Trucks Danmark A/S i Aabenraa, lyder det helt klare svar:
- Vi markedsfører udelukkende lastvogne med EBS, og i øvrigt er der ikke nogen tekniske forhindringer, siger Rita M. Hansen fra DAF Trucks. Svaret er udelukkende baseret på lastvogne i DAF’s program med en totalvægt på over 17,99 ton.
MAN kun med EBSHos MAN Last & Bus A/S i Glostrup er der heller ingen tvivl:
- Alle MAN’s lastbiler markedsføres udelukkende med EBS bremsesystemer, siger produktchef Erik Jørgensen.
Han gør samtidig opmærksom på, at ESP (Elektronisk Stabiliserings Program), der er standard på MAN TGX i trækkerversionen, ikke leveres til bl.a. forvogn-hængerkombinationer.
Hos MAN er der heller ikke nogen former for tekniske begrænsninger, idet alle TGX og TGS vognene kan indgå i modulvogntogskombinationer med op til 60 ton vogntogsvægt - bortset fra en enkelt bagtøjsgearing, der ikke er kraftig nok til de tunge modulvogntog.
Actros med EBS- Alle Mercedes-Benz’s lastbiler kan leveres med EBS-bremsesystem, og alle Actros-modeller leveres udelukkende med EBS-bremser. På Actros der er konstrueret til terrænkørsel, anvender vi en EBS-version hvor ABS-delen kan slås fra under kørsel i terræn, siger Thomas Vive Larsen, der er produktspecialist hos Commercial Vehicles Mercedes-Benz Danmark AS.
- Vores Axor og Econic-modeller leveres seriemæssigt med konventionelle ABS-bremser, og EBS-bremser kan valgfrit leveres som ekstraudstyr, forklarer Thomas Vive Larsen.
Han oplyser 88 procent af salget af lastbiler over 17,99 tons i 2008 faldt på Actros (med EBS-bremser), mens de resterende 12 procent var Axor og Econic (uden EBS).
- Vi kan levere alle vore Actros i en version, der kan køre med 60 tons modulvogntog, men som udgangspunkt er vores biler optimeret til den ”normale” lovgivning. Ingen er vel interesseret i at betale en merpris (og miste nyttelast) som følge af overdimensionerede løsninger. Det er derfor kun Mercedes-Benz Actros med bestemte kombinationer af motor, kobling, gearkasse og bagtøjer som kan godkendes til kørsel med 60 tons modulvogntog, siger Thomas Vive Larsen. Da vi som bekendt kan levere et stort antal forskellige kombinationer af biler og drivliner, og da hver enkelt vognmand jo har særlige forhold og ønsker, der skal tages i betragtning, anbefaler vi at man i hvert enkelt tilfælde henvender sig til nærmeste forhandler for at afklare mulighederne for kørsel med modulvogntog.
- Alle vores landevejsbiler med 10 liters og 13 liters motorer (420-560HK) i Stralis serien er med EBS2 bremsesystemer og kan køre som modulvogntog på 60 tons, lyder det fra Henning Nielsen, produktchef hos Iveco Scandinavian Operations.
Undtaget er Ivecos 6x4 lastbiler.
- Er det en nybestilling sørger vi selvfølgelig for at udveksling passer til den forøgede vægt, for ikke at belaste drivlinen unødvendigt. Er der tale om et tidligere solgt køretøj, laver vi en evaluering af om kørselstype/dæk størrelse/udveksling er velegnet til 60 tons. Hvis ikke, skal lastvognens bagaksel geares om, inden vi giver godkendelsen og udsteder en 60 tons erklæring, forklarer Henning Nielsen.
Ivecos off-road serie Trakker (6x4 og 8x4) kan ikke godkendes, da den kører med et ABS/EBL-system (Electronic Brake Limitation), som ikke videresender elektrisk signal til EBS-enheden på påhængs eller dolly/sættevognen.
Det samme gælder ifølge Henning Nielsen for Stralis med 8 liters motoren (330 -360 HK) som også er med EBL - men denne type motor vil generel være for lille til et modulvogntog på 60 tons.
Renault kun med EBS- Renault Trucks markedsfører udelukkende nye lastvogne med EBS-system og der er ikke nogen modeller i f.eks. off-road serien eller lignende, som leveres uden EBS, svarer produktchef Robert Dinesen fra Renault Trucks Nordic.
Renaults tunge lastvognsprogram har ifølge Robert Dinesen heller ikke nogen tekniske begrænsninger i forhold til kørsel med 60 ton modulvogntog.
Scania markedsfører lastbiler over 15 tons totalvægt både med og uden EBS-bremser.
Informationschef Mikael Friis, Scania Danmark, forklarer, at en ganske lille del – cirka 3,5 procent - leveres med tromlebremser (som regel i kombination med navreduktion) uden EBS, mens 96,5 procent af Scania-lastbilerne leveres med EBS.
Tromlebremser kan dog leveres med EBS efter kundeønske. Merprisen for en fireakslet lastvogn er ca. 15.000 kroner.
Scania har ingen vægtbegrænsninger i forhold til kørsel som modulvogntog, såfremt bilen specificeres med GR905 gearkasse eller kraftigere samt R780 bagtøj eller kraftigere.
Volvo med eller uden EBSSteffen P. Müller, der er produktchef hos Volvo Lastvogne Danmark A/S oplyser, at Volvo har EBS på alle modeller med skivebremser.
- Men på vores modeller med bladfjedret bogie har vi normalt ABS og tromlebremser - dog undtaget den såkaldte B-Ride bogie. Dette er den mest almindelige af vores bladfjedrede tandembogier og anvendes på 6x4 og 8x4-modeller, og den kan bestilles med EBS og skivebremser.
Det er dog en meget lille andel af det årlige salg, der leveres uden EBS - maksimalt 5-10 procent.
Volvos lastvognsprogram har nogle begrænsninger i forhold til vægten:
- Den mindste af vores I-Shift gearkasser er kun godkendt til 44 tons vogntogsvægt, men den anvendes i dag kun på 4x2 og 6x2 solobiler. Ligeledes er det nødvendigt med I-Shift softwarepakken ”Økonomi” for at komme over 56 tons i vogntogsvægt, siger Steffen Müller. Vi kræver i dag også gearkasseoliekøler på nye lastvogne som skal køre med op til 60 tons i vogntogsvægt.
fba@transinform.com