Modulvogntog risikerer let at køre med overlæs på grund af skrappe norske krav. For dårlige informationer om det tilladte vejnet.
Af Finn Bjerremand
Prøveordningen med modulvogntog i Norge er begrænset til få vejstrækninger og det giver ifølge de norske vognmandsorganisationer NLF tilsyneladende problemer: Det er få veje, hvor det er tilladt at køre med modulvogntog, og samtidig er informationerne om vejnettet så få - og dårlige - at der ofte meldes om modulvogntog, som kører på veje, hvor de ikke må køre.
Chauffører som bliver taget på fersk gerning, kan uden problemer sige, at oversigten over de tilladte veje, er vanskelig at forstå. Specielt hvis man har et andet modersmål end norsk, lyder det i en meddelelse fra NLF.
Samtidig er der også få omkoblingspladser og der er ligeledes kun sparsomme informationer om pladserne.
Den norske vognmandsforening roser i den forbindelse myndighederne i Danmark for løsningen, hvor de aktuelle strækninger er markeret på et kort, som let kan hentes ned fra internettet.
Hvis man vil køre lovligt med en vogntogsvægt på 60 ton med et modulvogntog i Norge, har Vegdirektoratet i Norge besluttet, at afstanden fra den forreste til den bagerste aksel på vogntoget – den såkaldte spændetrøjebestemmelse - skal være mindst 21 meter.
I Danmark skal afstanden kun være 19 meter, i Finland rækker det med 16,7 meter og i Sverige med blot 18 meter.
I meddelelsen fra NLF præciseres det, at såfremt man bliver standset med et modulvogntog med en afstand mellem forreste og bagerste aksel, der er mindre end 21 meter, risikerer man at alt over 50 ton bliver takseret som overlæs.
20,5 meter er nokNLF peger endvidere på, at en trailer, der har en afstand fra kongetap til drejepunktet på 7,9 meter eller mindre, let kan komme i konflikt med den norske spændetrøjebestemmelse om en afstand på mindst 21 meter.
De to mest almindelige modulvogntogskombinationer med dolly eller med linktrailer er de mest udsatte, men kombinationen med en tilkoblet kærre i bagenden kan også komme i konflikt med de norske regler.
NLF mener, at aktuelle modulvogntog sagtens kan nøjes med at have 20,5 meter mellem forreste og bagerste aksel for at opfylde de øvrige krav, der ellers stilles til et modulvogntog.
Den norske vognmandsorganisation opfordrer derfor til, at kravet reduceres med en halv meter, så transportvirksomhederne undgår uforskyldt at blive idømt hårde overlæsbøder.
fba@transinform.com