23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Problemfrit modulvogntog i mørket

Trans Informs testkører kørte frem og tilbage over Storebælt med modulvogntogene Padborgekspressen og Brøndbyekspressen.

Trans Informs testkører kørte frem og tilbage over Storebælt med modulvogntogene Padborgekspressen og Brøndbyekspressen.





Af Finn Bjerremand

Testkørslen af modulvogntogene foregik i mørke, hvilket gav mig et indgående indtryk af, hvordan Volvo-vogntoget fungere i mørke – som er en stor del af mange chaufførers hverdag.

I Padborg Transportcenter var det absolut ikke nogen udfordring at køre gennem lysreguleringerne, hvor der først skulle drejes til højre og der næst til venstre. På tilbagevejen med Brøndbyekspressen, hvor jeg sluttede testkørslen i Taulov Transportcenter, var det heller intet problem at køre gennem rundkørslerne og de små veje inde i centeret.

Groft sagt vil jeg sige, at den store skræmmekampagne, der har været ført af visse organisationer, politikere og medier, er stærkt overdrevet.

Man kan da også spørge sig selv, hvordan alle de store udtrækstrailere og blokvogne kommer rundt hver dag, når det skulle være så problematisk at køre med et 25 meter langt vogntog, der oven i købet ”knækker” to steder.

Planlagt

Den overordnede betragtning er, at det er helt problemfrit at køre med et modulvogntog, så længe man ved hvor man skal hen og hvor man må køre.

Men det er man også nødt til at vide, fordi det er forbudt at køre forkert – det vil sige på vejstrækninger, der ikke er omfattet af modulvogntogsforsøget.

Som chauffør på et modulvogntog skal man derfor altid inden afgangen have planlagt, hvor der skal holdes pauser, og hvordan det passer med de rasteanlæg, som der må køres ind på.

Det er på den måde nærmest chaufførens blære der bliver udsat for en større udfordring ved at være fører på et modulvogntog.

Er man for eksempelvis først kørt forbi Kildebjerg på Fyn i østlig retning, er der langt, før der igen kommer en mulighed for at kunne holde ind på en rasteplads.

Fortrinligt

Ude på motorvejsnettet kører FH16 vogntoget fortrinligt, og op af motorvejsbakken ved Kolding Syd, der er den eneste reelle bakke med en væsentlig stigning på strækningen mellem Padborg og Brøndby, kørte den momentstærke Padborgekspressen stille og roligt op i det høje gear uden at kny.

Det skal selvfølgelig nævnes at vogntoget ikke var lastet op til ”fuld” vogntogsvægt på 60 ton, men der er mange hjul som skal trækkes rundt.

Jeg havde valgt at køre pænt og økonomisk, så da jeg kørte ud på motorvejen ved Padborg, blev cruise control sat til 80 km/t, og den hastighed blev fastholdt indtil jeg stod af vogntoget.

16 liters motoren har en karakteristik, så den passer utrolig fint til opgaven med at trække et tungt vogntog, ja den virker nærmest født til netop dette formål.

Tilfredse chauffører

Selvfølgelig kan et sådan modulvogntog klare sig på det danske vejnet med en motorbestykning på under 500 hk og 2500 Nm i drejningsmoment. Men køres der længere væk – til vore nordiske nabolande med høj vogntogsvægt, er motorbestykningen som i de to prøvekørte FH16’ absolut både en fornuftig og komfortabel løsning.

Efter at have kørt med de to Volvo FH16, forstår jeg godt, at de to chauffører, der kører ”fast” på de to ekspresruter, er glade for at køre med modulvogntog.

Bøden øhhhhh

Vi har spurgt os lidt for hos relevante myndigheder, som endnu ikke kan give et helt konkret svar på bødesatsen for at køre uden for det tilladte modulvogntogsnet.

Det er nemlig politikredsene og Rigsadvokaten, der i første omgang fastsætter bødeniveauet, og bødeniveauet lægges endeligt fast af domstolene.

Et uofficielt gæt lyder på, at bøderne vil komme til at ligge på ”cirka et par tusinde kroner” til føreren og det dobbelte til vognmanden, hvis en chauffør på et modulvogntog bliver taget på et sted, hvor vogntoget ikke må være.

fba@transinform.com
BREAKING
{{ article.headline }}
0.109