23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Kongens lillebror i sit rette element

Volvo FH16 er lastvognen der passer perfekt til et modulvogntog.

Volvo FH16 er lastvognen der passer perfekt til et modulvogntog.





Af Finn Bjerremand

For første gang kan vi præsentere en test af et modulvogntog på dansk område, idet det hidtil udelukkende har været muligt, at prøvekøre modulvogntog i Finland og Sverige.

Herhjemme kan vi lige så godt vænne os til de nye og større vogntogskombinationer, og derfor er det også relevant at give læserne et indtryk af, hvordan det er, at køre et modulvogntog på det danske vejnet.

Samtidig er det en oplagt lejlighed til at fortælle, hvordan Volvos FH 16 med 540 hk motor –

lillebror til ”King of the Road” FH16 660 - klarer sig.

Vi har prøvekørt to FH16’, der begge er sat i drift hos den sønderjyske transportkoncern Per Damgaard Transport i Padborg, og som begge består af modulvogntogskombinationen forvogn-dolly-trailer. Det er uden tvivl den mest efterspurgte kombinationer, når man spørger chaufførerne, mens vognmændene hellere vil have linkkombinationen, som giver meget større fleksibilitet.

Når chaufførerne gerne vil have forvogn-dolly-trailer, skyldes det ikke mindst, at der ofte er en anden chauffør som med sin trækker henter traileren og håndterer den under lasteoperationer uden for modulvogntogsnettet.

Ekspres

De to FH16’ er henholdsvis døbt Padborgekspressen og Brøndbyekspressen og kører dagligt mellem Padborg og Brøndby med stykgods. Strækningen er yderst velegnet til indsættelsen af modulvogntog, fordi der i Padborg Transportcenter er forbindelse direkte til modulvogntogsnettet.

På Sjælland har Per Damgaard Transport valgt at lade vogntogene koble om på omkoblingspladsen ved rasteanlægget Karlslunde mellem Køge og København. Herfra tager en lokal trækker over og kører med traileren ind i hovedstadsområdet.

Perfekt

FH16 er en helt perfekt lastvogn til netop at indgå i et moderne modulvogntog, og det stort set uanset hvilken af de tre motoralternativer der er valgt.

De to prøvekørte FH16’ er begge udstyret med en Euro 4 version af den 6 cylinders motor på 16,1 liters slagvolumen, der har en topydelse på 540 hk/397 kW og et maksimalt drejningsmoment på 2600 Nm.

Selv om der er tale om en lillebror til ”King of the Road”, så er versionen med 540 hk et fint valg til et modulvogntog, der skal køre frem og tilbage mellem landsdelene.

Testvognene er begge udstyret med Volvos fine transmission I-shift, der styrer hele gearskiftet til topkarakter. Det er blot at sætte vognens gearvælger i D-position - herefter klarer I-shiften resten. Transmissionen i testvognene er en VO3112AT, der har 12 fremadgående gear samt 4 bakgear. Det højeste gear er et overgear og transmissionen er specificeret som en Komfortversion, der bl.a. har kick-down funktionen til rådighed.

Affjedringen føles meget god, under kørslen svæver vognen stille og roligt hen over vejbanen. Selvfølgelig kører lange chassiser som testvognene mere roligt ud af vejen end man er vant til fra trækkerversionerne. Med krængningsstabilisatorer både for og bag samt 8 luftbælge på bogien er det behageligt at køre med FH16.

De to FH16 er udstyret med skivebremser på alle hjul, og der er selvfølgelig - som bekendtgørelsen om modulvogntog foreskriver - tale om et EBS-anlæg, der sørger for elektronisk styring af bremserne.

Der er også både TCS- antispinsystem og hill-start som hjælper ved igangsætninger m.v. Tilkoblingsanordningen består af et VBG påhængsvognstræk, der er beregnet til at kunne klare påvirkningerne fra et modulvogntog. Under kørslen mærkede jeg stort set ikke, at dollyen var koblet til, så man må sige at det er en god tilkoblingsanordning.

Det fungerer

Førerhuset er en almindelig Globetrotterversion med udstyrspakkenpakken Euro Cruise, hvor der er god plads til at chaufføren både kan fungere i et behageligt arbejdsmiljø og samtidig have mulighed for at slappe af, når det er tid til at hvile.

Chaufførerne på Padborgekspressen og Brøndbyekspressen sover hver anden nat i de to lastvognes førerhuse, så de har behov for gode forhold året rundt.

De to testvogne er fra før den sidste opdatering af Volvos lastvognsserie og har derfor ikke alt det sidste nye udstyr. Der er dog blandt andet frontkamera, der er med til at give større trafiksikkerhed.

Lokale leverandører

Testen handler dog også mere om hvordan det er at køre med et modulvogntog under danske himmelstrøg. Opbygningen består af et 7,82 meter langt bokslad med fuld sideåbning i venstre side, med mulighed for dobbeltstock og en Zepro 2500 kg læssebagsmæk. Ladet er produceret af Jysk Ladfabrik ApS i Hedensted. De tilkoblede dollyer er fremstillede og leveret af HFR i Aabenraa, og den ene af de to dollyer er den første danskregistrerede dolly.

De efterkoblede trailere er begge Krone bokstrailere, som er leveret af Krone Skandinavien i Aabenraa. Også trailerne er udstyrede med bagsmæklifte af foldetypen fra Zepro.

Begge vogntog er meget flot dekorerede af Sign House A/S i Padborg.

God afstemning

Afstemningen af vogntogenes sammensætning, med tilbagetrukket påhængsvognskobling, der er monteret helt ud i bagenden, betyder at vogntoget kører omkring hjørner som om det nærmest er et helt almindelig hængervogntog på lidt over 18 meter.

Dollyen og den tilkoblede trailer ”følger” utrolig fint med, så man ved almindelig kørsel i fremadgående retning ikke føler det som nogen større udfordring.

Det er første ved rangering og baglænskørsel, at de lidt større udfordringer dukker op. Med den nævnte afstemning af de to modulvogntog fra Per Damgaard Transport, er det dog ikke så svært at bakke.

Man kan så at sige let ”fange” det tilkoblede modul, hvis dollyen med forenden af traileren begynder at sakse for meget. Når det er muligt, skyldes det ikke mindst at påhængsvognstrækket er placeret så langt bagude på forvognene.

fba@transinform.com
BREAKING
{{ article.headline }}
0.097