23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Her er plads til alle

Sønderjyllands Fragt Service i Haderslev er en usædvanlig virksomhed. Direktør Anni Schondelmeier tager det sociale ansvar alvorligt.

Sønderjyllands Fragt Service i Haderslev er en usædvanlig virksomhed. Direktør Anni Schondelmeier tager det sociale ansvar alvorligt.





Af Gwyn Nissen

Frugttræer pryder grunden rundt om Sønderjyllands Fragt Service, og inden for er der hjemmebagt kage, levende lys på bordet og en hyggelig atmosfære.

Men det er nu ikke de ydre omstændigheder, der har fået regeringen til at udpege Sønderjyllands Fragt Service til rollemodelvirksomhed – eller gjort, at den sønderjyske transportvirksomhed var nomineret til Netværksprisen.

Det er derimod virksomhedens evne til at løfte det sociale ansvar – samtidig med, at der drives en rentabel forretning.

En håndfuld af virksomhedens 30 medarbejdere er enten fleksjobbere, på arbejdsprøvning eller er af andre grunde blevet anvist af ungdoms- og specialskoler, kommunen eller politiet.

- Når vi siger, at samfundet skal løfte det sociale ansvar, så er samfundet altså også dig og mig. Det er ikke kun kommunen, understreger Anni Schondelmeier og påpeger, at vi ikke alle ”kan se den anden vej”.

- Det ville være forfærdeligt – så var der ingen, der fik en chance. Og hvem ved, i morgen er det måske mig selv eller dig, der har brug for den chance.

Besværligt

Er det ikke et besværligt ved siden af at skulle drive en virksomhed?

- Det giver ikke millioner på bundlinjen, men det giver nogle andre oplevelser. Ta’ vores to fleksjobbere for eksempel. De har begge sygdomme, men tilsammen har de kun haft 12 timers sygefravær i de to år de har været her – det er mindre end jeg selv har haft. Jeg tager det som udtryk for, at når man giver folk en chance og viser dem tillid og lidt hensyn, så får man meget loyale medarbejdere tilbage, siger Anni Schondelmeier.

Hun ønsker heller ikke, at konkurrere på lønnen for, at få en medarbejder.

- Det er en skrue uden ende og vil ikke føre til noget godt i branchen. Så vil jeg hellere gøre andre ting for mit personale, siger Anni Schondelmeier og nævner:

Sundhedsforsikring, et månedligt pølsebord, gratis kaffe og sodavand, hjemmebag, ofte morgenbrød, aktiviteter og små julegaver i medarbejdernes julesok i december.

Det gode eksempel

Anni Schondelmeier lægger ikke skjul på, at hun vil være det gode eksempel.

- Hvis vi kan gøre det – så kan mange andre også. Tænk, hvis alle virksomheder gav chancen til én medarbejder – så ville der ingen arbejdsløse være.

Anni Schondelmeier håber, at ikke mindst transportbranchen vil tage sin andel af det sociale ansvar.

- Jeg vil gerne synliggøre, at branchen har et område som lager, som er meget velegnet til oplæring, understreger hun.

Langt de fleste medarbejdere, som har været omkring Sønderjyllands Fragt Service er en ”god historie”.

- Det er med til at give en lysten til at tage imod flere, siger Erik Schondelmeier. For selvfølgelig er der noget bøvl undervejs – men når slutresultatet bliver godt, så opvejer det bøvlet.

Ullas chance

49-årige Ulla Hansen fra Vojens er blandt de medarbejdere, der har fået en chance til hos Sønderjyllands Fragt Service i Haderslev.

Efter 20 år i et sygehusvaskeri – til sidste i en mellemlederstilling – blev hun syg og kunne ikke klare arbejdet længere. Ulla Hansen havde fået gigt og hun fik i stedet et fleksjob hos Bygtek IT i Vojens. Men da virksomheden flyttede til Vejle, stod hun igen uden job.

For knap to år siden kom hun til Sønderjyllands Fragt Service.

- Jeg føler egentlig ikke, at der bliver taget særligt hensyn til mig. Jeg indgår som en naturlig del sammen med alle andre – bare på halv tid, siger Ulla Hansen. Men jeg kan ikke klare et almindeligt job på grund af min sygdom, der gør, at jeg er lidt langsommere til tingene nogle gange. Det har man accepteret her på arbejdspladsen, siger Ulla Hansen.

Krisen skal udnyttes

Sønderjyllands Fragt Service udvider midt i en krisetid. En chance for at kigge på sin egen forretning og mulighederne, mener Anni Schondelmeier.

Sønderjyllands Fragt Service har for alvor udviklet sig siden flytningen fra Haderslev centrum til den sønderjyske motorvej for tre år siden.

Således bruges virksomhedens faciliteter i dag hyppigt af speditioner til omlæsning af eksportkørsel. Desuden har en række repræsentanter deres minilagre hos Sønderjyllands Fragt Service, så de kan få fyldt bilen op, inden de kører ud til kunder.

- Vi ligger lige ved motorvejen, og uden at have gjort reklame for os selv, har vi fået så mange henvendelser, at vi nu har brug for mere plads, siger Anni Schondelmeier.

Hun har netop indhentet tilbud på byggeri af yderligere 2000 kvadratmeter – en fordobling af virksomhedens areal. Men reelt bliver der endnu mere plads, da der skal bygges i højden.

Derudover har virksomheden sikret sig en nabogrund på yderligere 7000 kvadratmeter, hvis der i fremtiden skulle være behov for yderligere udvidelser.

Stop klynkeriet

I disse tider, hvor der mange steder skrues ned for ambitionerne, kan man ikke undgå at stille spørgsmålet, ”om det nu også kan gå?”.

Det er som om, Anni Schondelmeier har ventet på spørgsmålet og chancen for at sige, at der er for mange, der beklager sig.

- Stop det klynkeri. Vi har også mærket lidt nedgang, men så må vi sætte os ned og finde ud af, om vi kan skabe nye forretninger, eller kigge på vores egen virksomhed, for at se, om der er noget vi kan gøre bedre eller mere effektivt, siger Anni Schondelmeier.

De seneste år travlhed er afløst af en mere stille periode nu, og den mulighed bør virksomhederne – og ikke mindst deres ledere – udnytte, mener hun.

- Det er også en oplagt mulighed for branchen, at få medarbejderne sendt på kurser af enhver art, blot savner jeg, at Amu Centrene allerede nu havde taget hul på chaufføruddannelsen som bliver obligatorisk fra 2010. Branchen havde haft muligheden for at sætte denne proces i gang nu - men uddannelsen er desværre ikke klar.

Ægtepar byttede plads

I 2000 ”byttede” Anni og Erik Schondelmeier plads i virksomheden. Erik Schondelmeier, der havde grundlagt virksomheden og ledet den gennem 36 år, overdrog ledelsen til Anni Schondelmeier.

Siden 2000 har Erik Schondelmeier været salgschef og Anni Schondelmeier direktør.

- Det var naturligt, at gøre det. Virksomheden havde ændret karakter. Det var ikke længere kun en vognmandsforretning, men vi havde udviklet os videre – og ville udvikle os endnu mere. Så da vi kiggede på arbejdsfordelingen, var det naturligt, at lave skiftet, siger Anni Schondelmeier.

- Der lå også et generationsskifte i det, siger Erik Schondelmeier, der er 62 år, mens hans hustru fylder 50 i år.

I realiteten bliver mange ledelsesbeslutninger stadig truffet i fællesskab, og Erik Schondelmeier har da heller ikke planer om at gå på pension.

- Men jeg kunne måske på et senere tidspunkt finde på, at trappe lidt ned.

Involveret

Anni Schondelmeier er involveret – eller snarere engageret - i blandt andet det lokale beskæftigelsesråd som DA-repræsentant, hun er næstformand i Haderslev Erhvervsråd, i bestyrelsen for iværksætterparken Opus I samt et kapitalselskab for iværksættere og endelig er hun i bestyrelsen for institutionen Ehlers Hjemmet.

Hun har netop måttet sige fra til den lokale vognmandsforening - hvilket ærgrer hende.

- Men når jeg siger ja til noget, så gør jeg det 100 procent, og lige nu har jeg nok at se til, siger hun.

Anni Schondelmeier understreger dog, at engagementet i de forskellige sammenhænge også er meget givende:

- Det gør, at jeg kan holde mig ajour med, hvad der sker, jeg får et netværk og så giver det ny energi og nye ideer, at møde andre mennesker, understreger hun.

Flere kvinder, tak

Branchen vil have godt at flere kvinder, mener Anni Schondelmeier.

Anni Schondelmeier kan ind i mellem godt føle sig lidt alene i transportbranchen. Der er nemlig alt for få kvinder, siger hun.

- Det handler meget om teknik og hestekræfter og derfor er der også flest mænd, ligesom mange af dem er begyndt som chauffører for siden at blive selvstændige, siger Anni Schondelmeier.

Men det behøver ikke være sådan, mener hun.

- Der kunne sagtens være flere kvinder i branchen – og branchen ville også have godt af det. Kvinder har fokus på andre ting og sådan er det da også hos os: Det sociale arbejde kom først ind i virksomheden med mig, siger Anni Schondelmeier, der dog understreger, at hun skam også har fokus på, at drive forretning og sikre, at bundlinjen passer.

- Medarbejderne skal have det godt og vi kan også hygge os sammen. Men samtidig skal vi være effektive – og det er vi også, konstaterer Anni Schondelmeier.

Hård branche

Hun opfordrer flere unge kvinder til at tage en uddannelse inden for transportbranchen.

- Uddannelse er vigtig, fordi pigerne skal vide, hvad de har med at gøre. Det er ikke bare en branche, man kan springe over i, og man skal også kunne tåle et hårdt sprog –det er en hård branche, siger Anni Schondelmeier.

Med over 20 år på bagen og otte år som direktør føler Anni Schondelmeier, at hun bliver lyttet til i branchesammenhænge i dag.

- Måske lytter mændene endda mere, når en kvinde ytrer sig.

Prøv det

Selv har hun involveret sig i 3F’s projekt i Vojens, som skal få flere kvinder til at blive chauffører.

- Jeg vil meget gerne tage flere kvindelige chauffører ind – men der er ikke mange, siger Anni Schondelmeier, der tror, at det er historisk betinget.

- Før var jobbet lig med mange tunge løft og træk – men sådan er det ikke i dag. Mange ting er automatiseret, siger hun.

Historien kort

Virksomheden blev etableret af Erik Schondelmeier tilbage i 1964. Han kørte år som DSB-vognmand med en lille håndfuld biler. Det var også hos DSB han for 22 år siden mødte Anni, som var transportuddannet hos DSB.

Efter 29 års kørsel for DSB skiftede Schondelmeier-familien til Danske Fragtmænd, men det blev en kort affære. Efter tre år var de tilbage hos DSB. Da statsbanerne imidlertid kort efter overdrog deres fragtvirksomhed til Danske Fragtmænd, valgte Anni og Erik Schondelmeier at gå egne veje.

De mente, at der i det syd- og sønderjyske godt kunne være plads yderligere en landsdækkende dag-til-dag service med pakker og stykgods ved siden af branchens to store spillere, Transportgruppen og Danske Fragtmænd.

I 2001 etablerede de således Sønderjyllands Fragt Service. I 2006 fraflyttede virksomheden dens terminal i det indre Haderslev og flyttede med 18 medarbejdere til et nyt domicil ved motorvejskrydset Haderslev/Vojens.

Sønderjyllands Fragt Service råder i dag over 20 biler og beskæftiger omkring 30 ansatte.

I 2005 blev virksomheden kåret til årets virksomhed af Dansk Transport og Logistik (DTL) og i december 2008 var Sønderjyllands Fragt Service nomineret til den landsdækkende netværkspris.

Privatlivet kort

Anni og Erik Schondelmeier har dannet par i 22 år. De bor i Lunding syd for Haderslev og har tilsammen fem voksne børn i alderen fra 20 til 37 år. En datter er gift med en vognmand, yngste søn Anders er ved at blive uddannet speditør og flere af børnene har hjulpet i virksomheden. Men ingen af dem er fastansatte og tiden vil vise, om parrets børn bliver mere involveret i virksomhedens drift.

Arbejdet fylder også meget privatlivet, indrømmer parret. Morgenmøderne er blevet holdt derhjemme inden de møder på arbejde, men til gengæld er Anni og Erik gode til at holde fri i weekenderne.

Før gik en del af tiden med at sejle i deres sejlbåd, men den er nu udskiftet med et sommerhus.

Anni er 49 år og Erik 62.

gn@transinform.com
BREAKING
{{ article.headline }}
0.14