Ny islandsk fragtrute trodser krisesnak
Hvor kom de fra? Midt i al snak om tilbagegang, krise og fallit lancerer et islandsk foretagende en ny fragtrute.
Af Herbert Nielsen
Det relativt nystiftede GSA-selskab Cargo Express står bag en ny fragtrute, der fra denne måned giver islandske eksportører og importører et alternativ til Icelandair Cargo på ruten mellem New York og Liege via Reykjavik.
Hvor Icelandair Cargo efter en nylig nedskæring opererer to gange ugentligt på ruten mellem New York og Island med Boeing 757-200F, tilbyder Cargo Express nu yderligere en flyvning på samme rute med Boeing 767-300 fragtfly fra det amerikanske selskab ABX Air. Desuden flyver Cargo Express to gange ugentligt mellem Keflavik og belgiske Liege.
ABX Air fik for nylig en ny kontrakt med en anden kunde for flyvning mellem New York og Liege – og det er dette, Cargo Express læner sig op ad. Sammen med de andre involverede kontraktkunder kan Cargo Express dermed betjene kunder på tre forskellige destinationer og markeder.
Cargo ExpressCargo Express blev dannet i 2008 af Robert Tomasson, der vil er velkendt fra sine mange år som salgschef i Icelandair Cargo. Han forlod samtidig med blandt andre den daværende direktør, Petur Eiriksson, selskabet efter den meget omfattende omkalfatring, som Icelandair Cargo gennemgik og som blandt andet betød aflysning af bestilling på nye fragtfly til Icelandair Cargo - og en kraftig nedskæring af de strategiske ambitioner i lyset af en tilstundende nedgang i branchen.
Siden starten af Cargo Express har selskabet være GSA for det islandske ekspresselskab Iceland Express, men meningen har hele tiden været at tillægge nye forretninger. Og Robert Tomasson har klart set behov for en ny fragterservice på Island for at bringe konkurrence ind i markedet.
Problemet har været at finde en operatør, men det er så lykkedes nu.