Q400: Nu kommer det tidligere SAS-fly i luften igen med betalende last. Nu som fragtfly.
Det svenske selskab Nord-Flyg har købt indtil videre et tidligere SAS-fly Q400 og fået det ombygget til fragtfly. Ombygningen foregik i Canada, og den 16. januar stod flyet klart og med svenske nummerplader - klar til indsats, når Nord-Flyg landede sin første kunde.
Og det kom ikke til at vare længe: 9. marts meddelte Nord-Flyg og det tyske selskab Air Freight Consolidator, at kontrakten var skrevet under den 27. februar. Q400-flyet skal fra 6. april indsættes på AFC’s europæiske rutenet, der udbyder et sammenhængende logistik-system.
Q400 bliver således sat i trafik fra de hollandske logistikcentre i Maastricht og Weeze via Baden i Tyskland til Madrid i Spanien.
I fragtudgaven kan Q400 løfte op til ni tons eller 80 kubikmeter fragt. Og det særlige ved Q400 er, at det så at sige danner sin egen helt nye niche i kategorien mindre fragtfly: det flyver næsten med jetflyets hastighed, men det har modsat de større jet-fragtfly som f.eks. Boeing 737 en fragtkapacitet, der er skræddersyet til korte eller mellemlange flyvninger på ruter med mindre fragtmængder.
Det giver løfte om en lønsomhed, der vil være afgørende for betjening af føderuter og segmenter med begrænset efterspørgsel. Uden at renoncere på korte lead-times og i øvrigt også med betydeligt lavere brændstofomkostninger end mere forslugne jetfly. Og det er noget, der er afgørende ikke mindst i tider som disse.
I tjeneste hos AFC muliggør Q400 sen indlevering af gods et sted i netværket til udlevering tidligt næste morgen på bestemmelsesstedet. Og denne rute er kun den første i en gradvis opbygning af det nye europæiske logistiksystem.
Derfor forudser AFC da også, at det inden længe bliver nødvendigt med flere fly af samme type. I den udsendte meddelelse fra selskaberne hedder det, at AFC faktisk allerede har indgået et Letter of Intent med Nord-Flyg om indsættelse af Q400 fly nummer to.
SAS leveringsdygtigOg SAS har da også rigeligt med jordfaste Q400 på lager. Faktisk stod der ved udgangen af 2008 i alt 12 fly med ”til salg”-skilt på jorden, og dem håber SAS nu på at få solgt i løbet af 1. halvår 2009. Det er givetvis for optimistisk, de nuværende konjunkturer i luftfarten taget i betragtning.
SAS havde oprindelig 27 fly i flåden, men så kom tre Bombardier Q400 passager-fly ud for alvorlige hændelser, der fik selskabet til at udfase dem alle. To af de tre uhelds-fly var totalskadede, mens det tredje fly nu er blevet renoveret.
13 fly var det så lykkedes at få solgt eller leaset ud i løbet af 2008, og i første omgang er et af disse blev købt ar Nord-Flyg.
Nordflygs aftalen indeholder også muligheden for at aftage et tredje fly. Men mon det lige er tiden?
- Vi er glade for at se det første fly i drift nu, og resultaterne og erfaringerne fra dette vil indgå i vore videre overvejelser, siger Ulf Darenius, Nord-Flygs administrerende direktør og medejer.
- En anden sag er så, at vi også nøje vil se, hvordan situationen i luftfarten udvikler sig i den første del af 2009. Det er absolut interessant at overveje at købe flere fly til ombygning, men en beslutning vil ikke blive taget lige med det samme.