Indsats: Skibsmotorfabrikanten MAN Diesel har udviklet en ny ventil, der kan reducere NOx-udledningen fra ældre skibsmotorer markant.
Af Lars Lassen
Hvis IMO’s målsætning skal nås, så kræver det en bred indsats.
- Der er ingen enkelte tiltag, der kan løfte den her opgave. Alle skal bidrage, hvis det her skal lykkedes. Det gælder lige fra olieproducenterne, til motorproducenter over myndigheder til rederierne, sagde vicedirektør Jan Frits Hansen, Danmarks Rederiforening til Transport-Tidende.
Motorproducenten MAN Diesel – der leverer nogen af verdens mest miljøvenlige skibsmotorer – har ikke kun blik for fremtid motorproduktion. Den dansk-tyske fabrik har udviklet en helt ny avanceret glideventil, der kan monteres i ældre skibsmotorer, hvor ventilen kan sænke NOx udledningen markant.
- Med denne lille ventil, kan man reducere den samlede verdens NOx-forurening med hvad der svarer til hele Danmark NOx udledning. Samtidig vil den også reducere udledningen af skadelige partikler væsentligt, fortalte MAN Diesels direktør Thomas S. Knudsen, ved præsentationen af Handlingsplanen for renere skibsfart.
Ventilen er resultatet af mere end 20 års forskning.
- Den står over for sit gennembrud som modifikation til eksisterende skibe, som derved kan blive lige så miljøvenlige som nye skibe. Dette kræver en individuel optimering af ventilen til skibene, sagde Thomas S. Knudsen.
Han takkede for Miljøministeriets engagement i det partnerskab, der har gjort det muligt at få den nye ventil godkendt på eksisterende skibe.
MAN Diesel er også involveret i en række andre initiativer, der skal reducere luftforureningen fra skibe. Herunder et såkaldt scrubber-projekt sammen med DFDS og Aalborg Industries, hvor man renser røggasserne for svovl.
ll@transporttidende.com