Handlingsplan: Nye beregninger over de sundhedsmæssige omkostninger fra skibsfartens luftforurening viser vigtigheden af den danske indsats for renere skibsfart.
Af Lars Lassen
Kun en uge efter miljøminister Troels Lund Poulsen præsenterede regeringens nye handlingsplan for renere skibsfart kunne Jyllands-Posten offentliggøre ny forskning, der viser at skibsfarten slår både trafik og industri, når det gælder luftforureningens skader.
Det var seniorforsker Jørgen Brandt, fra Danmarks Miljøundersøgelser under Aarhus Universitet, der havde beregnet, at den internationale skibsfart i havet omkring Danmark udgør en langt større sundhedsrisiko end de klassiske luftforureningsskurke som trafikken og industrien.
Mens luftforureningen fra land i Danmark er årsag til sundhedsudgifter for knap fire milliarder kroner om året, så belaster den internationale skibsfart i Nordsøen, Skagerrak, Kattegat, Bælterne og Østersøen det danske nationalregnskab med sundhedsudgifter på godt seks milliarder kroner.
På europæisk plan vurderer seniorforskeren, at prisen er 182 mia. kroner i form af luftvejslidelser, hjerte- og karsygdomme og andre lidelser, der både medfører sygdom, invaliditet og død.
Selv om der erfaringsmæssigt hersker en vis usikkerhed omkring den slags statistiske beregninger, så må de nye tal fjerne enhver tvivl om, at der er behov for de forbedringer, som FN’s søfartsorganisation IMO har fastsat med skærpede grænseværdier fra 2010 og igen i 2015 – især på den kystnære skibstrafik.
Dansk skibsfart ligger på grund af en forholdsvis ung flåde med moderne motorteknologi i den pæne ende. Men regeringen og dansk søfart er enedes om at udvikle og satse på en fortsat dansk førerposition på området – hvilket skal ske via den ”Handlingsplan for renere skibsfart”, som blev præsenteret hos motorproducenten MAN Diesel i Københavns Sydhavn.
Handlingsplanen er resultatet af et partnerskab mellem Danmarks Rederiforening og Miljøstyrelsen.
- Miljøteknologi er en af grundpillerne i bestræbelserne på at gøre Danmark til en grøn vindernation. Derfor er jeg glad for, at vi i fællesskab med rederibranchen kan støtte udviklingen af miljøteknologi til at nedbringe luftforureningen fra skibe. Partnerskabet om renere skibsfart er med til at sikre, at Danmark også fremover er i front på dette område. Udviklingen af ny teknologi har effekt for miljøet globalt og lokalt. 2/3 af luftforureningen i Danmark kommer med vinden udefra, så det er afgørende, at de teknologier, vi udvikler, også bliver brugt af andre end os selv, sagde Troels Lund Poulsen ved præsentation af handlingsplanen.
ll@transporttidende.com