23948sdkhjf

Kuga med kraft og komfort

Vanflash: Ford Kuga sluger asfalt i kilometervis med høj komfort og en pæn portion køreglæde.

Vanflash: Ford Kuga sluger asfalt i kilometervis med høj komfort og en pæn portion køreglæde.



Af Lars Lassen

Hvis man ser godt efter, kan man ane linjerne fra Ford Focus i Ford Kuga. Men udtrykket er langt mere kraftfuldt med markante og skarpt skårne profiler fra front til hæk. Faktisk udstråler Ford Kuga langt mere kraft og vitalitet end bilen reelt kan levere.

Men den er tæt nok på og tilstrækkelig velkørende, til det ikke gør spor. Tværtimod er Ford Kuga et ganske fornøjeligt bekendtskab.

Pladsen er ikke ligefrem rigelig i kabinen, men tilstrækkelig og komfort og ergonomi hører til i den pæne halvdel.

Fuldautomatisk firehjulstræk

Sikkerhedsudstyret tæller naturligvis ESP som standard. Kuga kan tilmed leveres med en særlig ESP-udgave til kørsel med trailer/campingvogn – men det er ekstraudstyr. Ud over frontairbags til fører og passager, er der også side- og gardinairbags.

Den to-liters dieselmotor leverer sammen med den velafstemte 6-trins gearkasse et pænt kraftoverskud. Man kunne måske godt ønske sig en anelse mere bundtræk – især med læs på krogen. Kuga kan også leveres med en 200 hestes benzinmotor.

Firehjulstrækket styres via en 3.-generations Haldex-kobling, der fuldautomatisk kontrolleres elektronisk.

Kuga er en både højere og tungere bil end forfaderen Focus – derfor er den naturligvis heller ikke helt så letbenet som den velkørende Ford Focus. Men Ford Kuga er stadig en velkørende bil, der med et præcist styretøj og en glimrende undervogn tager kurverne i overbevisende stil. Kuga kan her sagtens måle sig med oplagte konkurrenter i SUV-segmentet.

Lidt politisk korrekt

Varerummet har en kapacitet på omkring 1,4 kubikmeter og Kuga har en lastevne på omkring 500 kilo inkl. fører og en eventuel passager. Men Kuga må trække en trailer på op til 2100 kilo – dog kun 750 kilo uden bremser.

Ford Kuga virker visuelt lidt større end den faktisk er. Men der er faktisk tale om en ganske politisk korrekt SUV. Brændstofforbruget ved blandet kørsel er nemlig ganske respektable 15,6 kilometer på en liter diesel i den testede AWD-udgave. Nøjes man med den tohjulstrukne Kuga, så kan den faktisk køre 15,9 km/l ved blandet kørsel. Transport-Tidende kunne ikke helt nå op på Fords løfter, men ved fornuftig kørsel kommer man faktisk ganske tæt på.

Priserne starter ved godt 260.000 kroner for en to-hjuls trukket Kuga. Ønsker man træk på alle fire hjul, så starter priserne ved lige under 300.000 kroner inklusiv 50 procents afgift og moms.

Firehjulstrækket og en lidt mere højbenet understel betyder at Kuga også har visse terræntalenter. Men Ford Kuga er først og fremmest på hjemmebane på fast vej og her leverer den komfort og køreglæde i en halvrå indpakning – uden en stor del af den ’dårlige samvittighed’, der normalt følger med offroader-imaget.

ll@transporttidende.com
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078