Krisen ramte i november: DSV fyrer mere end 3000 ansatte og aktieemission skal styrke kapitalen med omkring 1,5 milliarder kroner.
Der var smæk til DSV-aktien på børsen efter offentliggørelsen af årsregnskabet for 2008. Nettoomsætningen på 37,4 mia. kroner – den højeste i koncernens historie – var omkring en milliard lavere end forventet og det betød, at resultatet endte et par hundrede millioner under budget. Det hjalp heller ikke på investorernes tillid, at koncernledelsen nu for første gang erkendte, at finanskrisen og opbremsningen i verdensøkonomien for alvor havde ramt speditionsgiganten med et skarpt og pludseligt dyk fra november.
Kursen dykkede med 12 procent fra knap 43 kroner per aktie til lige under 37,70 kroner.
Ledelsen har erkendt, at den forholdsvis høje gearing – altså den rentebærende gæld mål i forhold til resultat af primær drift før afskrivninger og særlige poster (EBITDA) – der har tilladt DSV’s ekspansive strategi med opkøb - ikke er optimal i finanskrisen. Derfor skal gearingen reduceres via en kapitalforhøjelse på omkring 1,5 milliarder kroner, så gearingen kan sænkes til et sted mellem 1,5 og 2,5.
Det dramatiske fald i volumen betyder samtidig, at DSV vil tilpasse medarbejderstaben ved en reduktion på mellem 3100 og 3600 medarbejdere.
Selvtillid i ledelsenTrods skuffelsen på aktiemarkedet, så er ledelsen ganske tilfreds med 2008 resultatet.
- Det er et meget tilfredsstillende resultat, som indfrier de mål vi har sat os. DSV er en stærk koncern, som er blandt de bedst indtjenende i branchen, sagde adm. direktør Jens Bjørn Andersen ved præsentationen af årsregnskabet.
Han kunne rapportere, at integrationen af belgiske ABX Logistics kører planmæssigt og at man allerede har gennemført første fase i en lang række lande.
- Opkøbet af ABX Logistics har styrket virksomheden og forstærket netværket betydeligt inden for såvel Air & Sea som inden for Road. De fleste lande er godt i gang med den omfattende proces, det er at integrere ABX Logistics. Det ser lovende ud og vi er ikke stødt på nogen ubehagelige overraskelser og vores forventninger er blevet indfriet, sagde Jens Bjørn Andersen.
Også købet af en betydelig aktiepost i rederiet DFDS A/S i samarbejde med JL-Fonden, fremhæves som en betydelig styrkelse af DSV.
- Ved at kombinere DSV’s styrke med DFDS’ position på til vands, vil DSV have en unik position i markedet. Vi er overbeviste om, at dette samarbejde vil være til stor gavn for DSV, men også for DFDS, som vil nyde godt af øgede volumener, sagde Jens Bjørn Andersen og påpegede, at samarbejdet også vil gavne miljøet, fordi man flytter gods fra vej til sø.
DSV-ledelsen erkender, at krisen og nedgagen i volumener og fragtrater gør 2009 til et udfordrende år.
- Jeg er ikke i tvivl om, at 2009 bliver et både vanskeligt og turbulent år med fokus på omkostninger og løbende omstrukturering og tilpasning. Men jeg er også overbevist om, at 2009 bliver året, hvor DSV’s forretningsmodel med få aktiver – den såkaldte assets light model – vil vise sit sande værd. Vi er således gearet til at klare de udfordringer og muligheder, som fremtiden bringer, sagde Jens Bjørn Andersen.
ll@transporttidende.com