Skattereform vil føre til øget udflagning af lastbiler og chaufførjobs.
Det fremgår af DI Transports høringssvar i forbindelse med skattereformen. Branchfællesskabet under Dansk Indusri, stater med et erklære sin støtte til skattereformens grundidé om lavere skat på arbejdsindkomster. Det endda i en sådan grad at man accepterer, at dansk erhvervsliv skal bidrage med en del af finansieringen af skattelettelserne på personindkomsterne.
Men her hører enigheden så også omtrent op.
DI Transport er stærkt kritisk over for den del af skatteforliget,der påfører transportsektoren en ekstraregning i form af øgede afgifter, herunder kørselsafgifter på lastbiler for ekstra 500 mio.kroner, samt yderligere 900 mio. kroner fra ændring af brændstofafgifter, registreringsafgiften og vægtafgiften og forhøjet ejerafgift på varebiler.
I alt en regning på 1,4 milliarder kroner, der skal ligges oven i de omkring 50 milliarder kroner transportsektoren i forvejen betaler til statskassen hvert år.
” Det betyder, at Danmark er et af de lande i verden, hvor mobilitet beskattes hårdest, ”skriver DI Transport og fastslår, at n øget beskatning af mobiliteten på personer og varer understøtter ikke den fortsatte udvikling af danskøkonomi.
Dansk mautNår det gælder den såkaldt grønne kørselsafgift på lastbiler, der indføres fra 2011, konstaterer DI Transport, at der ikke længere er tale om en udgiftsneutral afgift for danske vognmænd. Det blev eller lovet, da den grønne kørselsafgift blev præsenteret i forbindelse med regeringens trafikplan i december sidste år.
Kørselsafgiften skal nu ikke bare opkræve et beløb, der svarer til den eksisterende vejbenyttelsesafgift, men skaffe staten et yderligere provenu på en halv milliard kroner. DI Transport fastslår her, at kørselsafgift inklusive det ekstra provenu fra danske lastbiler øger den samlede beskatning på erhvervslivets mobilitet.
Værre er det, at ”en sådan kørselsafgift vil svække dansk transporterhvervs konkurrenceevne i EU, idet Danmarks geografiske placering i udkanten af EU betyder, at danske varer belastes af øgede transportomkostninger.”
DI Transport kritiserer også omlægningen af afgifter på varebiler, taxaer og det grønne miljøtillæg på firmabiler. Listen over nye byrder på transporten tæller også en afgift på smøreolie og påpeger, at en tilsvarende afgift blev ophævet, fordi den var i strid med EU’s regler.
Fradragsloft rammer chaufførerDer indføres et fradragsloft på 50.000 kr. for rejseudgifter. DI Transport har sammen med ATL fundet frem til, at de chauffører, der får udbetalt den skattefire rejsegodtgørelse via arbejdsgiveren ikke berøres af fradragsloftet – det gælder primær eksportchaffører.
Men når det gælder chauffører og selvkørende vognmænd, der kører i indenrigstrafik og som i dag benytter det såkaldte standardfradrag på 455 kroner, så vurder ATL og DI Transport, at de typisk vil ramme loftet efter 109 arbejdsdage – hvilket svarer til et halvt år.
” Fradragsloftet vil dermed have betydelige økonomiske og mærkbare konsekvenser for væsentlige dele af den danske vejtransportsektor,” skriver DI Transport, der med opbakning fra flere tunge medlemmer som DSV og Frode Laursen A/S vurderer, at fradragsloftet ikke bare ophæver de gavnlige effekter af skattereformen i transportsektoren, men også skader danske transportvirksomheders konkurrenceevne.
Det er DI Transports vurdering, at skattereformen, som anført under de generelle bemærkninger, vil have en positiv betydning for den danske transportsektor som konsekvens af den lavere beskatning på arbejdsindkomster. Det skal også fremhæves, at skattereformen også på sigt indebærer en reduceret skatteværdi af fradragene, herunder også af standardfradraget.
”De begrænsede fradragsmuligheder vil uvilkårligt føre til en øget udflagning af danske transportvirksomheder til andre lande, ligesom der vil ske en betydelig anvendelse af udenlandske vognmænd som underleverandører på bekostning af danske vognmænd, spår DI Transport.