23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Første fuldautomatiske påhængsvognskobling i DK

Nu er det første eksemplar af VBG’s fuldautomatiske påhængsvognskobling, kaldet MFC (multifunktionskoblingen) blevet monteret på den første danske lastvogn.

Nu er det første eksemplar af VBG’s fuldautomatiske påhængsvognskobling, kaldet MFC (multifunktionskoblingen) blevet monteret på den første danske lastvogn.





Det skete i sidste uge ved Scania Biler A/S i Odense, der stod for montering på en ny 4-akslet Scania lastvogn i tæt samarbejde med både vognmandsfirmaet Poul Schou, VBG i Ejby og Odense Hydraulik i Odense.

KLC i Kolding har leveret påhængsvognen, der skal køre efter den 4-akslede lastvogn.

Den nye påhængsvognskobling udmærker sig ved, at der ikke er noget fysisk arbejde for chaufføren ved sammenkobling eller frakobling af påhængsvogne. Det hele klares let og elegant inde fra førerhuset, hvor et display også sørger for at kilen på trækstangen styres korrekt ind i koblingen som den skal.

Luft- og elforbindelser er integreret i koblingen, så der ikke er noget at kigge efter for chaufføren. Når der ikke er tilkoblet nogen påhængsvogn er koblingen lukket effektivt med et låg, som derved forhindrer at der kommer snavs eller f.eks. sne ind i koblingen.

Sparer tid og miljø

Hos VBG i Ejby siger direktør Per Mikkelsen til TTN:

- Vi har store forventninger til den nye kobling, som siden sidste efterår har været i drift i Sverige og flere af vore nabolande. Koblingerne har kørt i feltprøver siden 2006 og de har samlet kørt mere end 15.000.000 km uden nogen form for havari. Der er mange kunder som allerede har spurgt efter den, fordi den både sikrer en korrekt sammenkobling og samtidig spares der mange mandetimer, fordi chaufføren ikke behøver at stå ud af førerhuset flere gang for at sammenkoble et vogntog. Desuden elimineres der også arbejdsgange som kan pådrage chaufføren arbejdsskader. Koblingen bidrager også positivt på miljøsiden, reduktion af tomgangskørning ved til-/frakobling bliver væsentligt mindre, en til- eller frakobling tager nemlig kun 9 sekunder Samtidig oplever påhængsvognskoblingerne lige nu en renæssance på grund af de mange modulvogntog, der begynder at køre på danske veje og derfor vil der også i fremtiden være et stigende behov for sikre sammenkoblingsanordninger.

Den nye Scania er nu på vej til lakering og vil derefter kunne ses på udstillingen Vestfyn Trækker, som VBG står som arrangør af i Ejby i maj måned. Vognen, der er bygget op med et kroghejs, og den tilhørende påhængsvogn forventes at blive sat i drift omkring juni måned.

Vogntoget vil inden det kan ses på Vestfyn Trækker, komme på turne rundt i landet og blive vist frem for interesserede vognmænd.

- Vi har allerede en del vognmænd som har ønsket at se koblingen i funktion, men skulle der være flere som har det ønske er det bare at kontakte os, slutter direktør Per Mikkelsen

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079