Terrorsikring: Den internationale toldorganisation WCO anser USA’s kontroversielle krav om scanning af alle skibscontainere for kostbart og ineffektivt.
Af Lars Lassen
World Customs Organisation vil gøre alt, hvad der er muligt for at overbevise Kongressen i Washington om, at kravet om scanning af hver eneste skibscontainer til USA allerede i afskibningshavnen er ineffektivt. Andre løsninger vil gavne sikkerheden langt mere.
Det skriver den belgiske shippingavis LeLloyd.
Det siger WCO’s nytiltrådte generalsekretær Kunio Mikuriya, der lover, at WCO vil udvikle og præsentere alternative og bedre løsninger til USA’s Kongress – blandt anden gennem udveksling af data.
Lederen af WCO’s udvalg for tolddatastandarder og udveksling, Michael Schmitz, der er ansvarlig for sikkerhedsspørgsmål vurderer, at det er usandsynligt, at Kongressen vil acceptere en annullering af loven om containerscanning.
Han mener, at det i bedste fald vil lykkedes WCO at få politikerne i Washington til at acceptere ændringer af loven.
Fra 2012Et flertal i både Kongressen og Senatet vedtog i slutningen af 2007 den drastiske skærpelse af kravene til containersikkerheden.
Efter terrorangrebene 11. september 2001 krævede de amerikanske myndigheder at tolddata på samtlige containere skulle indberettes elektronisk inden afskibningen til USA. Det sikrede at US Customs eller toldmyndigheder i afskibningslandet kunne screene data for mistænkelige forhold, så den pågældende container kunne udpeges til en egentlig scanning med røntgen og geigertællere, der leder efter radioaktivt materialet.
Men fra 2012 kræver USA, at hver eneste container til USA skal gennem en scanner.
500 $ per containerKravet har tidligere mødt skarp kritik i shippingkredse, brancheorganisationer og fra myndigheder i resten af verden.
Blandt andre EU-Kommissionen har stillet spørgsmål ved nytteværdien. Her offentliggjorde man sidste forår beregninger, der med udgangspunkt i et forsøg i Southampton i England viser at meromkostningen bliver mere end 500 USD per container.
Merprisen skyldes både den direkte omkostning ved scanningen og en række afledte omkostninger til håndtering af containeren i forbindelse med scanningen, samt ventetid og forsinkelser.
ll@transporttidende.com