Havneplan: Havnene ikke har fået megen plads i regeringens oplæg til investeringsplan for infrastrukturen. Men Danske Havne forventer, at der bliver afsat flere midler i forbindelse med forhandlingerne i Folketinget.
Af Lars Lassen
Brancheorganisationen Danske Havne fastslog allerede ved præsentationen af regeringens oplæg til investeringsplan, at planen kunne være endnu grønnere, hvis regeringen turde tænke mere blåt.
Planen nøjes med at fastslå havne og søfartens betydning, herunder når det gælder om at flytte gods fra veje til hav af hensyn til både trængsel og klimaet.
Kun projektet med motorvej til kajkanten i Esbjerg er prioriteret i planen, der også løst omtaler betydningen af Rute 23 til Kalundborg, omfartsvejen ved Nykøbing Falster, samt forbedringer i Rønne og Helsingør.
Dermed er Danske Havnes konstruktive og forholdsvis beskedne ønskeseddel til forbedringer af infrastrukturen i erhvervshavnes bagland blevet behandlet stedmoderligt – indtil videre.
- Vi ser frem til den politiske debat i de kommende måneder. Det er vort håb, at partierne i Folketinget vil arbejde for at få en bredere havnepakke med i investeringsplanen, når de skal til at forhandle investeringsplanens detaljer, har Danske Havnes formand, Fredericias borgmester Uffe Steiner Jensen, tidligere udtalt.
Grundlag for optimismeI Danske Havne erkender sekretariatsleder Tom Elmer Christensen, at den beskedne prioritering, som havne og godstransport har fået i regeringens oplæg vækker bekymring.
- Der er da områder, hvor godstransporten vil få gavn af investeringer i persontrafikken. Men godset anvender langtfra altid de samme veje som persontrafikken. Timedrift på toget mellem København og Odense hjælper ikke godstransporten ret meget. Derfor er der brug for selvstændig prioritering af investeringer i infrastrukturen til godstransporten. Ikke mindst, når det gælder havnenes forbindelsesveje til baglandet. Hvis ikke de er i orden, så kan vi ikke opfylde regeringens mål om at flytte gods fra vej til sø, siger Tom Elmer Christensen.
Han vurderer i lighed med Danske Havnes formand, at forhandlingerne i Folketinget vil rette op på ubalancen mellem person- og godstransporten.
- Når vi alligevel er fortrøstningsfulde og forventer, at der bliver afsat midler til havnene, så skyldes det dels, at transportminister Lars Barfoed ved flere lejligheder har fremhævet vigtigheden af godstransporten og havnene. Samtidig har trafikordførerne i Folketinget også udtrykt stor forståelse for vigtigheden af havnens forbindelse til baglandet, siger Tom Elmer Christensen.