23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Luften snart fyldt af A380-fly

Luft under vingerne: Trods mange vanskeligheder undervejs i programmet blev 2008 alligevel et godt år for Airbus’ mega-jumbo, A380.

Luft under vingerne: Trods mange vanskeligheder undervejs i programmet blev 2008 alligevel et godt år for Airbus’ mega-jumbo, A380.





Af Herbert Nielsen

Det lykkedes med hiv og sving Airbus at aflevere årets A380 nummer 12 den 30. december 2008 – og dermed nåede selskabet at overholde den reviderede produktionsplan for flyet.

Det 12. fly i 2008 gik til Emirates, der dermed nu har fire fly af denne type i drift. Og det var da kun passende, at det netop blev Emirates, der fik årets sidste A380, da selskabet er suverænt den største enkeltkunde med bestilling på hele 58 fly af denne type.

I alt har Airbus 198 bestillinger fra 16 kunder blandt luftfartsselskaber og leasingselskaber, der ønsker en A380.

Singapore Airlines var med en bestilling på 19 fly og seks optioner det første selskab, der satte A380 i drift den 15. oktober 2007, og Singapore har nu modtaget i alt seks fly af typen.

Australske Qantas, der har afgivet ordre på 20 plus fire optioner, modtog ligeledes sine første tre A380 i løbet af 2008.

Stor succes

Den samlede flåde af A380 har ved udgangen af 2008 fløjet næsten 900.000 passagerer på 2200 flyvninger, der har varet tilsammen 21.000 timer. Og det vel at mærke med stor succes og uden større begyndervanskeligheder.

Efter den gældende plan vil Airbus aflevere i alt 21 nye A380 fly i 2009. Det er en nedskrivning fra de tidligere planlagte 26 afleveringer, og der er fortsat en vis usikkerhed, om målet for 2009 holder.

Efter planen vil Air France/KLM, China Southern Airlines og Lufthansa slutte sig til den eksklusive klub af A380-operatører i 2009.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094