MD-87: Det familie-ejede danske luftfartsselskab DAT med vase i Vamdrup er kendt for at gå sine egne luftveje.
Af Herbert Nielsen
På startbanen i Billund står nu det seneste bevis på, at flyselskabet DAT i Vamdrup går mod strømmen: DAT har udvidet sin flyflåde med sit første jetfly – et MD-87.
Oprindeligt var DAT på jagt efter en Fokker 100, men på det tidspunkt var der ikke et egnet fly på markedet af denne type.
Den ”nye” MD-87 er oven i købet DAT’s eget, indkøbt gennem firmaets eget leasingselskab.
Alligevel kan det måske undre, at nogen har mod på et købe et fly i tider, hvor mange andre operatører skiller sig af med deres – eller i det mindste sætter dem på jorden.
- Vi læner os med glæde op ad salig Spies’ kloge ord: Et luftfartsselskab bør leje 40 procent af sine fly og kun selv eje de sidste 60 procent. Det er helt i tråd med vores filosofi, siger Ole Christiansen, DATs salgschef, der nu pakker kufferten for at tage på en omfattende turné blandt luftfartsselskaber i Europa.
- Sagen er jo netop, at selskaberne sætter deres fly på jorden eller sælger dem for at nedbringe deres omkostninger i en tid, hvor markedets efterspørgsel på lufttransport er vigende. Det betyder så, at de med færre fly får mindre fleksibilitet og dermed får selskaberne brug for at kunne indleje flykapacitet i typisk kortere perioder, siger Ole Christiansen.
Han påpeger, at flyselskaberne kan slippe for kapitalomkostningerne og alene betale for udnyttelsen ved at leje af blandt andet DAT.
Skræddersyet- En MD-87 er som skræddersyet til denne opgave: Den er billig, når den står på jorden, fordi den er billig i anskaffelse. Og den koster så til gengæld mere, når den flyver, fordi den er mere brændstofslugende, end de helt moderne fly. Men det indgår jo i den pris, kunden betaler os. En rigtig god løsning, der giver os en god overgang til fremtidens jet-epoke i DAT, siger salgschefen.
DAT satser dermed på korttids ad-hoc kontrakter for charter- og ruteoperatører, samt for ACMI-aftaler, hvor alt er dækket ind, lige fra fly over besætning og vedligehold til forsikring. I første omgang vil DAT operere inden for Europas grænser.
Lige nu koster det lidt på bundlinjen, for endnu opereres flyet med eget pilotkorps. På lidt længere sigt vil DAT sikre, at piloterne er kryds-certificerede, så de kan flyve både DAT’s andre fly og den nye MD-87.