IT-hjælp: I jagten på effektiviseringer af driften, kan selv små virksomheder med fordel gøre brug af edb-systemer, siger Richardt Seirup fra Partex Data.
Af Gwyn Nissen
Det kan virke uoverskueligt for små og mindre transportvirksomheder at skulle investere i denne tid - og så oven i købet i nye edb-programmer, der kun varsler problemer.
Men det kan der faktisk godt være rigtig sund fornuft i, påpeger Richardt Seirup fra Partex Data, der har afdelinger i Køge og Århus.
Virksomheden udvikler og sælger egne softwareprogrammer inden for regnskab, finans, lønudregning og driftsstyring af biler og chauffører til transportsektoren – herunder godstransportører, renovationsvognmænd, turistvognmænd, flyttevognmænd og rejsebureauer.
Transportbranchen er i denne tid på jagt efter effektiviseringer ”og her kommer vi ind i billedet”, forklarer Richardt Seirup.
- De små vognmænd har ikke råd til meget kontorpersonale og vores systemer har den fordel, at de kan styres fra en PC via internettet – endda fra en bærbar pc i lastbilen, hvis der er behov for det, siger Richardt Seirup.
Få fejlmulighederHan peger blandt andet på, at fordelen ved Partex’ Easy-systemer til transportbranchen, er, at kunde- og ordreinformationer kun skal indtastes en gang. Herefter genbruges de samme oplysninger hele vejen gennem systemet, så vognmanden undgår fejlindtastninger.
- Manuelle indtastninger er den hyppigste årsag til fejl, forklarer Richardt Seirup, der også peger på, at systemet sikrer, at al kørsel bliver faktureret.
- Det er ikke mindst vigtigt, at man får alle sine penge hjem i denne tid, siger Seirup.
Frygten for nyt edb er ubegrundet, mener han.
- I dag er edb ufarlig. Jeg hører stadig vognmænd spørge: Hvilken knap er det, man ikke skal trykke på? Dertil kan jeg kun sige: Den knap findes ikke. Edb er for alle – uanset virksomhedsstørrelse, alder og interesser, siger Richardt Seirup. Tilmed kan man komme i gang for få tusinde kroner – så det er ikke noget med, at man skal investere en halv million, for at få en mere effektiv forretning.
gn@transporttidende.com