Danmarks Transport-Tidende tester: Renault Kangoo Express er et velgennemtænkt bud på en varebil i den lette ende.
Af Lars Lassen
Renault Kangoo på gule nummerplader har glimret ved sit fravær på danske veje, siden introduktionen i 1997. Det daværende afgiftssystem krævede nemlig, at bilen havde en totalvægt på 2.050 kilo – et par hundrede kilo over fabrikkens. Mens mange andre bilmærker frejdigt lod den danske importør opveje deres biler, så nægtede Renault at følge trop og dermed måtte danske varebilskunder kigge langt efter et af de bedste bud på en lille varebil på det europæiske marked.
Denne afgiftsmæssige tåbelighed er nu heldigvis – især da Renault i mellemtiden har lanceret en helt ny version af Kangoo – fortid efter den seneste afgiftsomlægning.
Men selv om Kangoo er en fabriksbygget og dermed helt ægte varebil, så slås Kangoo fortsat i hartkorn med de ombyggede personbiler, da der skal betales 50 procents registreringsafgift.
Den nye Renault Kangoo Express er stadig et solidt og velgennemtænkt arbejdsredskab, der som forgængeren er et godt bud på en varebil til lettere transportopgaver – især i bymiljøer. Formen er mere moderne med på en gang mere skarpe og afrundede profiler. En ganske nydelig indpakning af det praktisk kasseformede varerum.
Gråt i gråt og flotDen diskrete elegance fortsætter inde i kabinen. Førerkabinen er gennemført holdt i to grå nuancer – en lys og en mørk. Designet er enkelt og elegant. Plastikpanelerne efterlader en fornemmelse af god, men også praktisk, kvalitet og robusthed.
Ergonomien er god med betjeningsvenlige kontakter og greb. Den korte joy-stick gearstang på centerkonsollen fuldender billedet af en moderne varebil.
Listen over standard komfortudstyr tæller blandt andet fjernbetjent centrallås, højdejusterbart førersæde med varme, samt højdejusterbart rat.
El-justerbare og el-opvarmede sidespejle samt elrudehejs er ekstraudstyr (1.615 kroner).
Lidt overraskende er Kangoo Express kun forberedt til montering af bilradio (kabel og antenne er monteret). En bilradio med CD-afspiller og fjernbetjening på rattet er ekstraudstyr. Det gælder også klimaanlæg.
ESP und dem gantze molevittenMen mens Renault har sparet radioen væk, så har den franske bilproducent lagt sig i selen på sikkerhedsfronten.
Der er som standard hele tre airbags – frontairbag til både fører og passager og sideairbag til føreren.. Nakkestøtterne har forstærket piskesmældsbeskyttelse og der er særlig polstring, der beskytter skinneben og ankler ved kollision.
Pedaler er også kollisionssikret, så de nedfældes i bunden, hvis uheldet er ude. Endelig er ESP kombineret med ASR også standard.
Ganske pænt gået i en bilklasse, hvor konkurrenterne ofte lytter lidt rigeligt til kravet om billigst mulige biler.
Praktisk og støjdæmpendeVarerummet har en volumen på respektable tre kubikmeter. En robust og praktisk gummimåtte dækker som standard varerumsgulvet. Gummimåtten bidrager formentlig også til at sænke støjen fra varerummet.
Den faste varerumsadskillelse med vindue og de seks surringskroge i bunden er også standard. Lasteevnen er 650 kilo (inkl. fører), men den kan med ekstraudstyr øges til 800 kilo (1.500 kroner). Der er gode adgangsforhold gennem skydedøren i siden og de asymmetriske bagdøre, der kan åbnes 180 grader.
Afstanden mellem hjulkasserne er lige ved 121 centimeter, hvilket i praksis vil sige at det vil kræve en ualmindeligt ferm gaffeltruckfører, hvis der skal placeres en europalle på tværs uden ridser i lakken. Men den kan til gengæld sagtens stilles på langs.
Med og uden filterRenault Kangoo Express leveres med to forskellige varianter af en 1,5 liters commonrail dieselmotor på henholdsvis 85 og 105 hk. Renault har givet den mindste motorvariant betegnelsen ECO2 – formentlig på grund af den forholdsvis lave CO2-udledning på 137 gram per kilometer.
Men foreløbig er det kun storebror, der udleder 10 gram mere CO2 per kilometer, der leveres med partikelfilter. Men 85 hk-motoren følger trop på filter-fronten i løbet af foråret.
85 hk-motoren er kombineret med en femtrins gearkasse, mens 105 hk-motoren leveres med en sekstrinsgearskasse.
Endelig har Renault lovet, at Kangoo Express også kan leveres med en 1,6 liters benzinmotor i 2009.
Testbilens 85 heste leverede tilstrækkelig trækkraft til de fleste brugere. Sammen med den velfungerende 5-trins gearkasse og ganske pæne køreegenskaber fik vi en positiv køreoplevelse. Støjniveauet er ganske tåleligt, selv om det ikke helt er på personvognsniveau.
Men konklusionen er at Renault ikke bare har leveret en værdig efterfølger til den gamle Kangoo, men også et lille varebil, der matcher Renaults stadigt ganske vitale pletskud Traffic.
ll@transporttidende.com