23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Volvo bryder 700 hk-grænsen

Kraftkarl: Volvos nye superlastvogn har 700 hk. Alligevel støjer den mindre og har en mindst lige så god brændstof-økonomi som sin lillebror.

Kraftkarl: Volvos nye superlastvogn har 700 hk. Alligevel støjer den mindre og har en mindst lige så god brændstof-økonomi som sin lillebror.





Af Finn Bjerremand

Den svenske lastvognsproducent Volvo Trucks har netop introduceret verdens stærkeste serieproducerede lastvognsserie, hvor det er lykkedes Volvo både at forøge motorkraften og samtidig reducere udledningen af skadelige stoffer.

Den nye motorserie er selvfølgelig en Euro 5-version, der ved hjælp af SCR-katalysator og anvendelse af produktet AdBlue kan overholde den strenge norm, som træder i kraft til efterår.

Den nye FH16 er udstyret med en sekscylindret rækkemotor på 16 liters slagvolumen, som har en topydelse på 700 hk og et maksimalt drejningsmoment på ikke mindre end 3150 Nm.

Volvo Trucks er med introduktionen af den nye FH16 den første lastvognsproducent i verden, der har kunnet sætte et 700 hk-mærke på sine køretøjer.

En slider

- Volvo FH16 er beregnet til de allerhårdeste og mest krævende transportopgaver. Det er også en yderst prestigefyldt lastvogn til kunden, der vil have noget ud over det sædvanlige. Og med 700 hk under førerhuset skiller Volvo FH16 sig ud fra alle andre i branchen, siger Staffan Jufors, præsident og CEO for Volvo Trucks.

Med større kraft kunne man måske nok forvente, at brændstofforbruget fulgte med, men det er ikke tilfældet.

- Vores mål er at have både den bedste ydelse og den bedste brændstoføkonomi i segmentet. Det er lykkes os at holde brændstofforbruget på samme niveau som før, trods kraftforøgelsen. Hvis vi sammenligner os med konkurrenterne, klarer vi os yderst godt, siger Staffan Jufors.

Svære tests

Projektgruppen hos Volvo Powertrain har i tre år arbejdet på at udvikle, teste og evaluere forskellige løsninger, inden de nåede frem til den nye kraftkarl af en motor - fra koncept til prototyper, laboratorieanalyser og forsøg ude i felten.

Eftersom Volvo FH16 er bygget til de allertungeste og mest krævende transportopgaver, blev forsøg ude i felten udført i driftsmiljøer under hårde og til tider ekstreme betingelser.

Den nye Volvo FH16 har kørt som ”road train” i Australiens ørkener, kørt tømmer i Nordsverige i ekstrem kulde og er testet i højder på op til 3600 meter i Rocky Mountains.

Udover at skabe verdens stærkeste serieproducerede lastvogn lever Volvo FH16 op til Euro 5-kravene og har en yderst konkurrencedygtig brændstoføkonomi. Endelig er det lykkedes, at sænke motorstøjen med to dB, når lastbilen går i tomgang.

Produktionen af Volvos nye topmodel går i gang i løbet af foråret.

fba@transporttidende.com
BREAKING
{{ article.headline }}
0.143