Transportminister Lars Barfoed glædede sig over, at der er hidtil uset bred opbakning til broprojektet i Folketinget, hvor hele fem partier inklusive de traditionelle broskeptikere i SF og Det radikale Venstre deltager i Femern Bælt forliget.
- De gode erfaringer med broprojekterne over Storebælt og Øresund har fjernet meget af den skepsis, der prægede beslutningsprocessen og debatten op til og under de to broprojekter. Derfor er vi nok også lidt mindre tøvende end Tyskland, hvor man ikke har tilsvarende erfaringer, erkendte transportministeren.
- Den faste forbindelse over Femern Bælt er et vigtigt element i styrkelsen af infrastrukturen i Danmark. Projektet rummer en af de største og vigtigste jernbaneprojekter i Danmark til dato og alene derfor gavner broprojektet hele Danmark. Jeg må erkende, at det ganske vist svært, at overbevise fynboer og jyder om fordelene. Her er reaktionen typisk, at man her kommer til at betale for et kæmpe projekt, man kun i ringe grad eller slet ikke har gavn af. Man glemmer bare, at det er brugerne af broforbindelsen, der kommer til at betale regningen. Samtidig vil den faste forbindelse over Femern Bælt mindske trængslen og give bedre og hurtigere jernbaneforbindelser over Storebælt, sagde Lars Barfoed.
Ministeren påpegede også, at den brugerfinansierede model betyder, at svenske og tyske brugere kommer til at betale en stor andel af regningen.