23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Robust finansieringsmodel

TØF-konference: Den brugerbetalte og statsgaranterede finansiering af den faste forbindelse over Femern Bælt er økonomisk robust.

TØF-konference: Den brugerbetalte og statsgaranterede finansiering af den faste forbindelse over Femern Bælt er økonomisk robust.





Af Lars Lassen

Det har ikke skortet på dommedagsprofetier i forbindelse med de store brugerfinansierede broprojekter på Storebælt og Øresund. Både under projekteringen og især i den første tid efter åbningen af Storebæltsbroen og siden broen over Øresund, hvor trafiktallene i den første tid ikke helt har levet op til forventningerne.

Trods de gode danske erfaringer, så hersker der stadig betydelig tvivl om den finansielle bæredygtighed for den kommende faste forbindelse over Femern Bælt.

Helt centralt står trafikprognoserne for den faste forbindelse over Femern Bælt Hvis de er for optimistiske vil tilbagebetalingstiden blive forlænget og i værste fald kan den danske stat som garant for lånefinansieringen blive tvunget til at lukke eventuelle huller med et dybt greb i statskassen.

Adm. direktør Leo Larsen, Sund & Bælt A/S, fastslog dog, at erfaringerne fra både Storebælt og Øresund viser, at den brugerbetalte finansieringsmodel med statsgaranti har vist sig utroligt robust.

- Erfaringerne fra både Storebælt og Øresund viser, at trafikprognoserne har været meget forsigtige. Prognosen for Femern Bælt spår en fordobling af biltrafikken fra nu godt 6.000 biler per døgn til 12.000, mens persontrafikken på bane forventes at gå fra nul til 4.500 passagerer per døgn, siger Lero Larsen, der fastslog, at der er betydelige forskelle mellem de tre broprojekter,.

Hvor Storebælts-broen omtrent har et monopol på trafikken, så opererer Øresundsbroen med stor konkurrence fra færgeforbindelsen mellem Helsingør og Helsingborg, og den faste forbindelse over Femern Bælt kommer formentlig til at operere med betydelig konkurrence fra færgeruter mellem Sverige og Tyskland.

Kultur og logistik

I datterselskabet Femern Bælt A/S erkendte markedsudviklingschef Jacob Vestergaard, at Femern Bælt forbindelsen adskiller sig fra både Storebælt og Øresund på en række områder ud over det rent konkurrencemæssige.

- Femern Bælt forbindelsen vil forbinde to forholdsvis tyndt befolkede områder og ligner her mest Storebæltsforbindelsen, der dog er en national forbindelse. Den er lige som Øresundsbroen en international forbindelse, men Øresundsbroen knyttede til gengæld to storbyer sammen. Men Femern Bælt forbindelsen vil skabe en helt ny region med 8-10 millioner indbyggere og selv om der er store udfordringer – ikke mindst kulturelle – der skal overvindes, sagde Jacob Vestergaard.

Han fremhævede den meget store logistiksektor i den nye Femern-region som en af de dynamoer, der ikke bare kommer til at skabe trafik på den nye broforbindelse, men også vil bidrage til yderligere vækst i regionen.

Godstransporten forventes at udgøre en væsentlig andel af trafikunderlaget på den faste forbindelse over Femern Bælt. Ud over den lastbiltrafik, der i dag går over Femern Bælt, så forventes det at man vil tiltrække en del af lastbiltrafikken fra færgeruterne mellem Sydsverige og Tyskland.

Endelig forventer man, at tiltrække betydelige mængder gods fra vej til skinner.

ll@transporttidende.com
BREAKING
{{ article.headline }}
0.109