TØF-konference: Den faste forbindelse over Femern Bælt bliver en stor og tiltrængt milepæl for den internationale banegodstrafik i Danmark.
Jylland og Fyn forsvandt simpelthen udraderet fra det kort over den internationale godsbanetrafik gennem Danmark, som Railion Scandinavias adm. direktør Stig Kyster-Hansen brugte til at illustrere konsekvenserne af den faste forbindelse over Femern Bælt.
Tilbage var blot Sjælland, Falster og Lolland, der kommer til at bære den fremtidige banegodstrafik mellem Sverige og Tyskland.
- Så drastisk bliver det nok ikke, Men der vil ske betydelige forandringer for godstransporten på jernbanen, sagde Stig Kyster-Hansen efter den indledende provokation, der vækkede tilhørende til TØF-konferencen sidste indlæg om Femern Bælt-forbindelsen.
Men selv om Kyster-Hansens opblødede provokationen, så afslørede det sidste kort, hvor godsbanekorridoren mellem Sverige og Tyskland fremstår som en sund hovedpulsåre med brede forgreninger, at det spinkelt stiplede ’sidespor’ over Jylland og kombiterminalen i Taulov, at godsbanetrafikken her bliver beskeden efter 2018, set i Railion Scandinavias optik.
To sporStig Kyster-Hansen konstaterede, at jernbanen har ledig kapacitet til at overtage gods fra det overbelastede vejnet og at Femern Bælt-forbindelsen vil øge kapaciteten yderligere – især på grund af opgraderingen af jernbanenettet på øst for Storebælt.
- Den ny linjeføring mellem København og Ringsted kan effektivt dele passager- og godstransporten på jernbanen og dermed løse de eksisterende flaskehalsproblemer. Passagertrafikken bør primært gå over Køge, mens godstrafikken prioriteres på linjen over Høje Taastrup, hvor der så kan satses på den eksisterende godsterminal. Så er det heller ikke nødvendigt, at investere i en ny kombiterminal i Køge, sagde Stig Kyster-Hansen, der opfordrede politikerne til at forberede den nye linjeføring over Køge til højhastighedstog, samt på længere sigt at overveje en fast forbindelse over Helsingør-Helsingborg.
- Den faste forbindelse over Femern Bælt udgør en væsentlig styrkelse af den godsbanekorridor, som Railion er i fuld gang med at opbygge mellem Stockholm og Hamborg.
Trængsel og miljøRailion-direktøren vurderede, at den faste forbindelse over Femern Bælt vil styrke godsbanetrafikkens konkurrenceevne betydeligt.
- Køretid reduceres med knap 2 timer sammenlignet med nuværende strækning via Jylland og Fyn. Der bliver elektrificeret dobbeltspor (på nær på broerne) og kapacitet på Femern Bælt forbindelsen er sat til to godstog pr. time i hver retning. Det betyder, at der bliver mulighed for en fordobling af den nuværende, transporterede godsmængde, sagde Stig Kyster-Hansen, der dog fastslog, at den fagre og miljøvenlige godsbanefremtid afhænger af den pris, som godsbaneoperatørerne skal betale for at benytte broen og den tilhørende baneinfrastruktur.
Han understregede, at gevinsterne – både inden for miljø, trængsel og logistisk – ikke kommer af sig selv.
- Femern Bælt forbindelsen er en væsentlig faktor, men potentialet realiserer ikke sig selv. Det kræver bedre tilrettelæggelse af godstransporten og ikke mindst et bedre samspil mellem transportformerne. Alle involverede har ansvar – det gælder producenter, speditører, transportører og myndigheder, sagde Stig Kyster-Hansen og sluttede:
- Set med vores øjne, så kan 2018 faktisk ikke komme hurtigt nok, sluttede Stig Kyster-Hansen.
ll@transporttidende.com