Den gennemsnitlige mauttakst er nu oppe på 18,5 eurocent per kilometer.
Det er væsentligt mere end det niveau, som forbundstrafikminister Wolfgang Tiefensee lovede, da den omstridte forhøjelse af den tyske kilometerafgift på lastbiler blev gennemført ved årsskiftet.
Tiefensee har tidligere anslået den gennemsnitlige mauttakst efter forhøjelsen til 16,3 eurocent. Det er TTN’ tyske søstermedie DVZ, der har beregnet den reelle gennemsnitlige mauttakst til 18,5 eurocent – hvilket er 13,5 procent højere end lovet.
Der er endnu ikke offentliggjort tal for maut-provenuet efter årsskiftet. Men der ventes mautindtægter på 350 mio. euro i januar og 346 mio. euro i februar.
Mautforhøjelsen vakte allerede voldsomme protester inden vedtagelsen sidste efterår. Kritikken er taget til efter finanskrisen har sat indtjeningen i den tyske transportbranche under pres.
Hvis DVZ’s beregninger holder stik, så er den reelle ekstraregning for mautforhøjelsen endnu større end oplyst.
Flere og flere tyske delstatspolitikere opfordrer i øjeblikket forbundsregeringen i Berlin til at udsætte maut-forhøjelsen til bedre tider. Den bayerske trafikminister Martin Zeil (CSU) har fået følgeskab af erhvervsminister Ernst Pfister (FDP) fra Baden-Württemberg og Niedersachsens erhvervs- og trafikminister Philipp Rösler (FDP) i kravet om en udsættelse.
Emnet skal angiveligt være på dagsordnen når de tyske forbundslandes trafikministre mødes i slutningen af april.
Hovedargumentet fra de politiske kritikere af maut-forhøjelsen, er at transportvirksomhederne reelt ikke har mulighed for at sende regningen videre til transportkøberne, der er hårdt presset af finanskrisen og nedgangen i produktionen.