23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ambitiøs handlingsplan for renere skibsfart

Nye indsatsområder skal sikre bedre luftkvalitet i Danmark og internationalt.

Nye indsatsområder skal sikre bedre luftkvalitet i Danmark og internationalt.





Udnyttelse af den nyeste miljøteknologi, kortlægning af rederibranchens miljømæssige udfordringer, og tilpasning af dansk og international lovgivning er er hovedpunkterne i en ny handlingsplan for renere skibsfart som miljøminister Troels Lund Poulsen (V) offentliggør tirsdag.

Handlingsplanen er et resultat af et partnerskab mellem Miljøstyrelsen og Danmarks Rederiforening.

- Miljøteknologi er en af grundpillerne i bestræbelserne på at gøre Danmark til en grøn vindernation. Derfor er jeg glad for, at vi i fællesskab med rederibranchen kan støtte udviklingen af miljøteknologi til at nedbringe luftforureningen fra skibe. Partnerskabet om renere skibsfart er med til at sikre, at Danmark også fremover er i front på dette område. Udviklingen af ny teknologi har effekt for miljøet globalt og lokalt. 2/3 af luftforureningen i Danmark kommer med vinden udefra, så det er afgørende, at de teknologier, vi udvikler, også bliver brugt af andre end os selv, siger Troels Lund Poulsen.

Som en del af planen gennemføres en omfattende kortlægning af skibsfartens bidrag til luftforureningen i Danmark i dag og i fremtiden efter indførelsen af nye internationale grænseværdier for udledning fra skibsfarten. Kortlægningen sker i samarbejde med Danmarks Miljøundersøgelser.

Penge til projekter

Samtidig gives der 3,7 millioner kroner i støtte til en række erhvervsprojekter inden for udvikling af miljøteknologi, bl.a. ventiler til sikring af bedre forbrænding i ældre skibsmotorer og metoder og udstyr til rensning af røggas fra skibsmotorer, ligesom mulighederne for at anvende nye - og mere miljøvenlige - typer brændstoffer og teknologier fra andre brancher i skibsfarten undersøges.

- Handlingsplanen er en god hjælp i arbejdet med at løse udfordringerne med de nye skærpede krav, som er en stor udfordring for rederierne, men vi ønsker at arbejde konstruktivt og ambitiøst for at opfylde reglerne. Dansk skibsfart har altid stået for kvalitetssøfart og har løbende gjort en stor indsats på miljø- og klimaområdet. Det ønsker vi at fortsætte med, siger Rederiforeningens næstformand, Lars Vang Christensen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.136