Containere har fået vokseværk, og derfor har Palfinger udviklet det ultimative kroghejs til 4- og 5 -akslede lastvogne.
I takt med at mængderne stiger på genbrugspladserne vokser containerne og det stille også øgede krav til logistiksystemet. Som i alle andre logistikkæder, lander udfordringen også her hos transportøren af containerne, som blandt andet skal investere i kraftigere kroghejs.
I dele af Europa har behovet for at kunne transportere mere med lastvogne uden at have tilkoblet påhængskøretøjer, udviklet sig til, at det er tilladt at køre med 5-akslede forvogne med en totalvægt på op til 50 ton. Det gælder f.eks. Holland.
Det har den verdensomspændende hydraulikkoncern Palfinger taget konsekvensen af og har udviklet et nyt kroghejs - Palift Giant G 30 - der er beregnet til at kunne trække en container med en vægt på 30 ton op fra jorden.
Ny udviklingMen det er ikke bare vægtkapaciteten, der er udviklet på, også selve arbejdsgangen med at trække containeren op fra jorden er anderledes i forhold til det vi kender.
Palift G30 holder nemlig vinklen på ladet så langt nede som muligt under hele hejseproceduren. Derved undgås for store påvirkninger på f. eks. bagsmæk.
Samtidig er kroghejset konstrueret så den bagerste aksel med ruller, som er det bagerste støttepunkt for containeren, ikke belastes før containeren er langt inde over vognen.
Også det skyldes at f.eks. en fuld lastet container til en femakslet lastvogn ellers ville påvirke bagenden af lastvognen uforholdsmæssigt voldsomt, hvis containeren støtter af på akslen under hele hejseforløbet.
For at holde belastningen af akslen med de tilhørende ruller, er den nærmest trukket helt ind til den bagerste aksel på vognen, så langt frem som overhovedet muligt.
Den første virksomhed i Danmark, der har fået leveret et af de nye hejs er Odense Renovation A/S, der også er et vognmandsfirma med egen vognpark. Når selskabet valgte netop dette kroghejs skyldes det behovet for at kunne køre med høje containere, der kan være tung lastet.
Palift G30 udmærker sig ved bl.a. at have en højde på kun 370 mm fra vognens chassis og op til containerens chassis.
Knæk-knækTeknikken i Palift, består først og fremmest i at armen med krogen, så at sige knækker i flere led og dermed følger containerens forsmæk i en nærmest rullende bevægelser, når containeren trækkes op. Først trækker armen med krogen op, så armen står lodret og bundfundamentet hydraulisk låses fast. Herefter knækker armen bagover og til sidst er containeren trukket helt op til bagsiden af førerhuset.
Fordelen ved det andet knæk er målbart: Et ”traditionelt” kroghejs løfter f.eks. en 6,8 meter lang container 3565 mm fra chassiset, mens en Giant med en 7,8 meter lang container kun løftes 3450 mm - og det er med en containerkasse, der vel at mærke er en meter længere.
I bagenden er chassiset forsynet med en forskydelig bagkofanger, så lovens krav om maks. 70 cm overhæng altid kan overholdes. Der køres med mange forskellige typer af containere, som har forskellige længder. Lige foran akslen med rullerne i bagenden er der placeret en hydraulisk lås, som låser ladet helt fast til vognens chassis, når containeren er helt på plads i kørestilling.
På toppenFor at chaufføren altid kan komme op til toppen af containeren, er vognen udstyret med en teleskopstige, som sidder i et beslag over brændstof- og AdBlue-tanken mellem bag og forakslerne i højre side.
Chassiset er en fireakslet Scania R420 med den første Euro 5-version af 12 liters motoren - med SCR-katalysator, som renser udstødningen.
Transmissionen er en Scania gearkasse med Opticruise, så chaufføren kun skal aktivere koblingspedalen og gearvælgeren ved start og stop. Akselkonfigurationen er med en bogie i forenden, hvor der god afstand mellem de to foraksler og i bag en almindelig luftaffjedret nordisk bogie med træk på den forreste aksel og tvillingehjul på begge aksler samt bogielift på den bagerste aksel.
Førerhuset er Scanias CP16 dagkabine, der udmærker sig ved at have en lav indstigning og ved at være rummelig med et godt førermiljø.
fba@transinform.com