Mercedes-Benz deltog med den nyopdaterede Actros 1848 også kaldet Actros 3, Scania med den nye version R480 og Volvo med den nyopdaterede FH480.
Alle tre deltagende lastvogne er udstyret med bl.a. automatiseret gearskift, sikkerhedsudstyr som ACC (radarstyret afstandsmåler) og sporassistent.
Den deltagende Volvo var også udstyret med det nyeste sikkerhedsudstyr – bl.a. advarsel for vognbaneskifte og hjørnebelysning.
De tre lastvogne var under testen alle forsynet med Michelin dæk af typen 315/70 R22,5 XFN2 Antisplash og 315/70 R 22,5 Multiway på trækhjulene og de klarede sig fint under hele testen. Med dæk af denne type, der samtidig er helt nye med masser af mønster har man et utrolig godt vejgreb på både snedækkede og tilisede veje som på tør vejbane.
De tre trækkere er meget ens - men samtidig meget forskellige.
M-motorKigger vi på motorer, kører Mercedes med en efterhånden gammel V6 motor, der anvender en elektronisk Bosch pumpe, som arbejder med et tryk på 1800 bar. Turboladeren er en helt almindelig turbo, der dog er forsynet med WasteGate ventil. Mercedes motoren har også knastakslen liggende hen over krumtappen, helt på gammeldags vis. Mercedes anvender desuden SCR-katalysator til rensning af udstødningen, som kræver anvendelse af produktet AdBlue for at kunne fungere.
Scanias nye 480 udmærker sig ved at den ikke har nogen SCRkatalysator og derfor heller ikke skal benytte AdBlue. I stedet er den udstyret med den nye motor DC13 07 på 12,74 liter slagvolumen, der bl.a. har det unikke indsprøjtningssystem Scania XPI, der er en form for commonrail, der arbejder med et tryk på op til 2400 bar. Til at behandle udstødningen er Scania-motoren også forsynet med totrins EGR, der både køler og genanvender udstødningen. Motoren er desuden forsynet med en moderne variabel turbo.
Stor VolvoVolvo FH480 har den største motor beregnet i slagvolumen. D13A-80 er på 12,8 liter og udstyret med et Delphi Diesel system, der arbejder med et tryk på op til 2000 bar. Volvo har en almindelig turbo, og anvender lige som Mercedes SCR-katalysator til rensning af udstødningen.
Alle tre lastvogne er velkørende med det udstyr som man kan forvente af en veludstyret Europatrækker nu til dags, og uanset hvilken af de tre lastvogne man vælger, vil man være godt kørende.
Ekstra-ekstraEkstra sikkerhedsudstyr som Airbags, ACC og sporassistent, samt på Volvoen hjørnebelysning og alarm for vognbaneskifte var kun med til at gøre det hele endnu mere behagelig for testpersonalet.
Desværre er det endnu ikke rigtig begyndt at trænge ind hos store flådeejere rundt omkring i Europa, at sikkerhedsudstyret – som eksempelvis ACC, er opfundet. Det kan ellers være med til at forhindre rigtig mange uheld i trafikken.