23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Plusser og minusser

Testkørerne afgiver under testen point og kommentarer til de tre lastvogne.

Testkørerne afgiver under testen point og kommentarer til de tre lastvogne.





Hvad er hot – og hvad er not? Testkørerne giver både plusser og minusser under testkørslerne i Arctic Test.

Mercedes plusser

Til Mercedes var der klart 2 plusser til PowerShiftgearkassen, som arbejder meget fint. Gangkulturen i Mercedes-motoren opnåede også et plus, hele cockpittet i instrumentbrættet fik et plus, den lave indstigning gav også et plus. Køjen fik et plus, det lave støjniveau, det gode udsyn, bremserne og den høje chaufførkomfort ved kørsel på dårlige veje fik også et plus.

Til gengæld fik Mercedes 2 minuskarakterer for at der er for lidt plads mellem sædet og rattet, når det er lagt tilbage. Ligeledes førerhusets farver, placeringen af klimaanlæggets betjening lige bag håndbremsehåndtaget, at gearkassen er for langsom til at skifte gear og sengen er for smal gav minuskarakterer.

Scanias plusser

Hos Scania blev der givet 2 pluskarakterer for cockpittet og førersædet, 2 pluspoint for godt styretøj, pluskarakter for gearkassen, dieseløkonomien, boardcomputer, forlygterne, kørekomfort og trækkraft.

På minussiden indkasserer Scania 3 minusser for koblingspedalen – testens eneste 3-minus. Men mon ikke snart de har hørt eller læst det i Södertälje: vi vil af med den koblingspedal. Den hører fortiden til.

Scania indkasserede også et minus for at der ganske enkelt er for mange kontakter i instrumentbrættet og ligeledes blev det også til et minus for de materialer som førerhusets interiør er lavet af.

Volvos plusser

Volvo fik tildelt hele 3 plusser for I-shift gearkassen – det eneste område, der blev belønnet med 3 plusser.

Desuden blev der tildelt et plus for koblingen, cockpittet, miljøet i førerhuset, lyset i aflæggerrum, motorens gangkultur, sæderne, køjen, flot rat og flotte sæder, motorbremsen, trækkraft og det sidste plus er for at førerhuset indvendig ser pænt ud og at der anvendes godt stof i høj kvalitet.

På minussiden har Volvo en gammel traver: A-stolpen spærrer for udsynet, og det kræver en ny førerhuskonstruktion, hvis der skal ændres på det forhold. Det indbragte Volvo 2 minusser. Desuden fik Volvo et minus for at førerhuset er for levende, sædernes indstillingsmuligheder er for få og uden tilvalg er der ikke så meget skabsplads til at stuve chaufførens ting væk.

And the winner is

Alle de bedømte forhold er blevet noteret i skemaer og et af de områder, som uden tvivl vil interessere mange læsere, er spørgsmålet om brændstofforbrug.

Det er dog også blevet omregnet til point og her ligger de tre lastvogne meget tæt: Alle tre lastbiler har fået 10 point ved brændstoftesten.

Den samlede pointskema endte med at Mercedes fik 144,7 point, Scania 147,9 mens Volvo fik 146,4 - et meget tæt løb, hvor Scania R480 altså blev vinder af årets Arctic Truck Test.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079