Volvo, Scania og Mercedes stillede op til den 22. udgave af Arctic Test. Tre meget ens, men alligevel forskellige lastbiler.
Af Finn Bjerremand
I Arctic Test-drejebogen er det tydeligt defineret, hvilke krav køretøjerne skal opfylde, så de tre konkurrerende køretøjer i frysebokstesten i Finland fra Volvo, Scania og Mercedes er i bund og grund meget ens – og alligevel forskellige.
Kravet er to-akslede Europatrækkere, man fristes til at sige Mellem- og Sydeuropatrækkere. I Norden bliver der nemlig stadig flere treakslede trækkere og i Finland ser man stort set kun treakslede trækkere.
Størrelsen på motoren skal ligge på mellem 460 og 500 hk - selvfølgelig med Euro 5 normen. Dernæst er det et krav, at lastbilerne skal være udstyret med automatiseret gearskifte – med mindre producenten ikke har en automatiseret version i programmet, men de tre deltagende lastbiler havde alle gearkasser med automatiseret gearskifte.
Desuden er kravet til førerhuset, at det skal være den næststørste version, som man ofte ser på flådeejervogne.
Test på testI Arctic Truck Test 2009 indgik en lang række omfattende registreringer i og omkring Helsingfors, en lang testkørsel til Pudasjärvi og videre gennem Lapland, måling af diesel og AdBlue-forbrug i dele af testen, køre- og funktionstests i Pudasjärvi samt koldstartstests og test af lastbilernes varmeapparater.
En af sidegevinsterne ved Arctic Truck Test er at man har mulighed for at prøvekøre lastvognene under mangeartede forhold, f.eks. både i fuldt dagslys og i polarmørke, hvor man virkelig kan se hvordan det hele fungerer om natten inde i førerhuset og hvordan lyset virker.
Ens trailerneDen finske del af den danskejede PNO-koncern havde venligst stillet tre standardtrailere til rådighed. Alle tre trailere var læsset nøjagtig ens og for at der ikke skulle ske nogen forskelsbehandling, blev der løbende skiftet trailere mellem de tre trækkere under hele testforløbet. Årets Arctic Test blev som foreskrevet i ”drejebogen” udelukkende afviklet i Finland med brændstoftest og målinger af mange forskellige forhold i regionen omkring Helsingfors og op til Jyväskylä.
Herefter kørte karavanen, der foruden testvognene omfatter såvel følgebiler, medier m.v., hele vejen fra Helsingfors via Uleåborg og op til Syöte i nærheden af Pudasjärvi - en strækning på over 700 km, som blev kørt på en dag.
Denne del af testen er altid meget interessant, fordi man kører gennem en stor del af Finland igennem fra syd mod nord, hvor skov hele tiden afløser skov, og ind imellem kommer der så marker og nogle små byer.
Resten af testen blev afviklet ud fra Syöte med en afstikker op til Polarcirklen, der ligger et stykke nord for. På vejen tilbage gik turen ned til Kemi i toppen af den Botniske Bugt og via Uleåborg tilbage til Syöte.
Koldstartstest blev det dog ikke rigtig til denne gang. Temperaturen var simpelthen for høj, for der er ikke nogen særlig udfordring i at skulle koldstarte ved sølle 6-7 minusgrader. På det punkt var vejret ikke med Arctic Test i år.
En af dagene blev bl.a. benyttet til at lave opmålinger omkring visualitet, d.v.s. hvordan er udsynet via ruder, spejle og eventuelle skærme fra førerpladsen. Hvor er de døde vinkler, som er farlige for andre trafikanter. Det er forhold, der er vigtige at få afdækket.
Ligeledes bliver der lavet test på hvor meget ventilatorerne i vognens varme og friskluftsanlæg støjer. Det er heller ikke uden betydning, hvis chaufføren skal høre på støjen fra en støjende blæser døgnet rundt.
Undervejs i hele testforløbet har testkørerne løbende udfyldt skemaer, hvor der er blevet uddelt points for alle mulige kontrollerede forhold.
I grøftenDesværre nåede ikke alle tre vogne at komme op til Polarcirklen lidt nord for Rovaniemi, der ellers altid er et delmål i Arctic Test. Under turen fra Pudasjärvi mod Rovaniemi mødte hele kortegen flere finske tømmervogntog og det skaber ofte store hvirvler af sne, så det er umuligt at se noget i lang tid efter.
Er man i tvivl om retningen kan man let komme i uføre på de spejlglatte veje. En finsk journalist, der kørte i Mercedes Actros, mistede således overblikket og endte i grøften - heldigvis uden personskader og uden materielle skader af betydning.
Det viser at det ikke er ufarligt at køre på vintervejene i det højeste nord, når det er vinter.
Arctic TestArctic Test arrangeres som et samarbejde mellem de tre nordiske fagblade Auto Tekniikka ja Kuljetus, Finland, Anlegg & Transport, Norge, samt Transport iDag, Sverige.
Trans Inform deltager som det eneste danske medie i Arctic Truck Test, hvor Finn Bjerremand er en af kørerne i testteamet.
Arctic Truck Test begyndte i 1987 og Arctic Truck Test 2009 var det 22. i rækken.
Har du spørgsmål eller kommentarer til Arctic Test, kan du kontakte journalist Finn Bjerremand.
fba@transinform.com