23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Hellere leje end eje

Lejeselskabet Euro-Leasing tilpasser sig markedssituationen. Det betyder også korte lejeperioder på få måneder, erkender topchef Ralf Faust.

Lejeselskabet Euro-Leasing tilpasser sig markedssituationen. Det betyder også korte lejeperioder på få måneder, erkender topchef Ralf Faust.





Af Björn Helmke und Sven Bennühr, DVZ

Eje eller leje? Ralf Faust, topchef i en tyske Euro-Leasing-koncern er ikke i tvivl: Lejen har langt flere fordel frem for at eje eller lease. Han peger ikke mindst på fleksibiliteten.

Transportvirksomhederne har det ikke let i denne tid – det gælder også anskaffelsen af materiel. Hvad er trenden?Faust:

Leje-modellerne slår helt klart igennem. Transportvirksomhederne vil undgå lange bindingsperioder og bevare fleksibiliteten i deres vognpark. På den måde kan vognparken tilpasses den aktuelle situation.

Er der ligefrem en udvikling i retning af et egentligt spotmarked for leje-køretøjer?Faust:

Nej, ikke endnu. I gennemsnit er løbetiden for leje på transportområdet omkring 18 måneder – og det kan slet ikke lade sig gøre inden for leasing. Her rykker leje-aftalerne.

Det lyder logisk for vognmænd, der har faste aftaler. Men hvad med stykgods-transportørerne – her svinger antallet af opgaver dag for dag?Faust:

Selvfølgelig findes der også udlejningsfirmaer, der arbejder med ekstremt korte løbetider. Vi gør det ikke på det nuværende tidspunkt, men vi er inde i nogle strategiske overvejelser, om vi skal gå ind på markedet for korttidsleje. Det handler trods alt om, at kunne tilbyde kunderne et tidssvarende koncept. Vores kunder vil være 100 procent tilstede uden udfald og tab på grund af samme – og de ønsker en fleksibel tilpasning til de volumener, de kører med.

Men det går vel kun med en anden struktur for vognparken?Faust:

Det er korrekt. For nogle år siden definerede vognparkeksperten Werner Laur fra Charterway den optimale struktur som værende: En tredjedel af vognparken skal være ejet og betalt, yderligere en tredjedel skal være leaset (serviceleasing) og den sidste tredjedel af vognparken skal være lejet. Mange vognmænd er godt på veje, og nogle lejer endda op til halvdelen af deres vognpark.

Er det fremtiden?Faust:

Det er jeg overbevist om. Lejen kan regnes helt nøjagtig ud og hvis en ordre pludselig falder væk, kan vognmanden mod et overskueligt gebyr aflevere køretøjet tilbage. Derfor er det ret enkelt: Leje frem for eje.

Moderne transportvirksomheder har kun brug for en vognpark, når de også har arbejde til den. Derudover er en lejeaftale gennemskuelig: Alle udgifter er dækket ind af lejen og der er ingen pludselige ekstra-omkostninger.

Men en full-service leasingaftale ligger prismæssigt ofte under en lejeaftale. Kan man overhovedet sammenligne prisen på de forskellige muligheder?Faust:

Det er ikke let. I prisen for at leje indgår blandt andet en del til finansieringen, service, forsikring, skatter og som tilvalg autohjælp og dæk.

Så det sker af og til, at en vognmand viser mig en leasingaftale, der er billigere end at leje, men ofte er ikke alle udgifter dækket af aftalen. Først når man lægger alle udgifter på bordet, kan man reelt sammenligne mulighederne.

Det er vel ikke det eneste afgørende parameter? Hvad med service-tanken?Faust:

Det er den grundlæggende forskel på at leje og at lease. I mange tilfælde udstyres traileren med forskellige komponenter, f.eks. et køleanlæg mm. Det betyder, at når vognmanden køber eller leaser, så skal han have kontakt med en række forskellige leverandører, afhængig af, hvordan hans vognpark er udstyret.

Lejer han, er der kun én leverandør, som desuden tager sig af alle de praktiske ting omkring service, syn, indregistrering, dækskifte mm. Prøv at gange det med 100 lastbiler eller vogntog – så får man en fornemmelse af, hvordan one-stop-leje kan aflaste vognmanden og hans virksomhed. Der er jo nok at se til i forvejen med køre- hviletid, ladsikring, uddannelse af chauffører og så videre. Så er det da rart for vognmanden, når han ikke skal tage sig af materielle og alt kører som de skal.

Du nævner fleksibilitet i lejeaftaler, men samtidig afviser du, at gå ind i korttidsleje. Hvordan hænger det sammen?Faust:

Normalt forhandler vi en løbetid med kunden. Det er udgangspunktet. Men teoretisk kan kunden komme ud af aftale allerede næste dag. Han kommer dog til at betale et gebyr på maksimalt 20 procent af den udestående leje, så vi ikke taber på kunden. Men hvis kunden inden for et år laver en ny aftale med os, så godskriver vi beløbet.

Fleksibiliteten består ydermere i, at kunden uden meromkostninger kan skifte sit køretøj ud med et andet – det giver fleksibilitet, hvis vognmanden mister volumen hos kunde A, og i stedet har brug for et andet køretøj, for at håndtere voksende mængder fra kunde B.

Tilbage til løbetiderne – hvad er minimumsløbetiden for Euro-Leasing?Faust:

Normalt er løbetiden mindst 12 måneder. Men vi har tilpasset os den nuværende situation og ind i mellem lejer vi også køretøjer ud i kortere perioder – det vil sige en til tre måneder.

Ralf Faust

Ralf Faust er 44 år og CEO i Euro-Leasing GmbH i Sittensen i Nordtyskland. Efter endt uddannelse hos trailerproducenten Schmitz Cargobull arbejdede han frem til 1989 i koncernens salgsafdeling og var leder af Schmitz’ eget lejeselskab.

Da Central Trailer Rentco (CTR) overtog denne del af koncernen, avancerede Faust til leder af forretningsområdet Operations/Technik.

I 1997 skiftede han til det nystiftede Euro-Leaing GmbH, hvor han begyndte som salgs- og teknikchef.

Oversættelse: Gwyn Nissen
BREAKING
{{ article.headline }}
0.105