Der er god økonomi i en ordentlig oprydning efter transportuheld. W. Haustein i Rødding har gjort en vellykket oprydning til sin forretning.
Af Gwyn Nissen
Hvem skulle have troet, at det mor prædikede i drengeværelset er noget, der kan tjenes penge på? W. Haustein i Rødding har gjort det til sin forretning at rydde op efter transportuheld. En god oprydning er der nemlig penge i - for alle.
Tidligere blev mange varer i forbindelse med færdselsuheld hurtigt kasseret som transportskader og blev bortskaffet – ligesom det forulykkede materiel hurtigt blev skaffet af vejen, hvorved der ofte opstod større skader.
- Det var såmænd naturligt nok, for hvad skulle et forsikringsselskab stille op med 30 tons jernplader på en vej i Århus eller 20 skinker i en grøft i Italien? siger Henrik Haustein, direktør i den sønderjyske familievirksomhed.
Men det ved de hos W. Haustein, som har 17 års erfaring med at koordinere oprydningen efter uheld. Virksomheden bliver i dag tilkaldt af såvel myndigheder, forsikringsselskaber eller transportvirksomheder.
- Opgaven er enkel: Vi skal tilføre et uheld værdi, siger Henrik Haustein.
PrioritetTo ting har øverste prioritet, når Hausteins medarbejdere bliver tilkaldt: Materiellet og godset.
Der er ingen grund til, at 20 tons skinker ender på DAKA, blot fordi lastbilen er væltet.
- Ofte kan varerne fortsætte deres tur til kunden, og vi oplever tit, at varerne bliver accepteret uden modregning, hvis vi kan godtgøre, at der ingen skade er sket. Det har betydning for producenten af varerne, men også for modtageren, der ikke risikerer pludselig at stå uden varer, forklarer Henrik Haustein.
Andre gange er kunden ikke interesseret i varen, og så har Rødding-virksomheden til gengæld kontakterne i orden. De ved, hvem man kan ringe til en sen lørdag aften, når man har 20 tons skinker eller 30 tons jernplader til salg.
Endelig er der selve lastbilen og materiellet, der har høj prioritet. Ved den rigtige bjærgning af køretøjer, kan der reddes millionværdier.
- Vi oplever faktisk, at chauffører har kunnet køre videre med deres væltede lastbil, efter at vi har fået den på ret køl, siger Henrik Haustein.
Derudover tager den sønderjyske virksomhed sig også af for eksempel genopretning af grøft, mark, autoværn eller hvad der ellers måtte være gået i stykker ved uheldet, og ind imellem skal chaufføren måske også hjælpes videre efter et uheld.
NetværkDet kræver et stort netværk at operere i hele Europa og det har W. Haustein i såvel Danmark som i udlandet. Det gør det muligt for virksomheden at rykke ud til uheld med kort varsel.
I Haustein-familien er de såmænd vant til, at enten far eller søn ikke kommer til familiemiddagen – eller går midt i det hele. Det var nemlig Willy Haustein, der i begyndelsen af 90’erne fik forretningsideen, og i 2002 stødte sønnen Henrik Haustein til virksomheden.
Siden september 2005 har Henrik Haustein været direktør for foretagendet, men hans far rykker stadig ud til uheld.
I alt er der fem faste medarbejdere i virksomheden.
Der sker ikke flere uheld i trafikken i dag, ”men opgaverne er blevet mere komplicerede og omfattende”, forklarer Henrik Haustein.
Virksomhedens store fordel i forhold til andre firmaer er hyppigheden, som W. Haustein opererer med: Daglige opgaver i ind- og udland giver masser af erfaring.
- En anden fordel er, at vi tænker på helheden. Vi har ikke kun en interesse i materiellet eller godset, eller uheldsstedet. Vi har det hele i tankerne og det sparer penge for alle parter, understreger Henrik Haustein.
Derhjemme i Rødding forsøger han at forfine de interne systemer, så det letter det administrative arbejde.
- Men uheld er ikke noget, man kan sætte i system – for hvert uheld er noget ganske specielt, siger Henrik Haustein.
Virksomheden har dog investeret i eget bjærgningsmateriel som for eksempel særligt bredde stropper, der skåner materiellet – f.eks. væltede tankvogne – når de skal rejses.
- Det er noget vi har videreudviklet på, og som vi altid har med os, når vi skal ud på en opgave, forklarer Haustein.
Derudover råder Haustein over et udrykningskøretøj til den første og akutte begrænsning af miljøuheld, for eksempel udslip af diesel mv.
Og den næste opgave venter lige omkring hjørnet. Helt sikkert.
gn@transinform.com