Riga International Airport skal moderniseres. Det koster penge – mange penge. Letland har derfor gennemført en licitation for at finde en stærk partner.
Af Herbert Nielsen
I skarp konkurrence med stærke, blandt andet tyske konkurrenter, løb det tyrkiske firma TAV af med sejren. Det blev endeligt afgjort i marts.
Forude venter nu projekter til en værdi af 200-250 millioner euro, som TAV har erklæret sig villig til at investere til gengæld for at få en 30-års kontrakt på drift og styring af lufthavnen.
På ønskesedlen står opførelsen af en ny lufthavnsterminal og anlæg af landingsbane nummer 2 til lufthavnen – og mange infrastrukturelle projekter.
Det skal sætte lufthavnen i stand til at realisere målet om at kunne håndtere op til 20 millioner passager om året. I 2008 gik i alt 3,7 millioner passagerer gennem lufthavnen, så overliggeren er sat højt.
Men drivkraften skal være udvikling af Riga International Airport som Baltikums ledende lufthavn med en høj grad af transfer-trafik. Et sandsynligt mål, når man sammenligner med udviklingen i Estland og Litauen.
Fra papir til virkelighedMen selvom der nu er indgået en aftale med vinderen af licitationen, er mange fortsat i tvivl om, hvor meget, der reelt kommer til at ske.
For den transportminister, der underskred aftalen, vil ikke længere være transportminister efter valget i marts – og det parti, han repræsenterer, vil efter alle målinger næppe overhovedet være med i regeringen.
Det er derfor uvist, om en kommende regering ønsker at fastholde planerne og aftalen i en tid, hvor der er alvorlige økonomiske problemer ikke kun i horisonten – men allerede parkeret på landingsbanen.