23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fragtterminal med succes

Tilgang: Det går forrygende godt for WFS, når det gælder udviklingen i kundeunderlaget.

Tilgang: Det går forrygende godt for WFS, når det gælder udviklingen i kundeunderlaget.





Af Herbert Nielsen

De seneste nye kunder i World Flight Services’ luftfragtterminal i Københavns Lufthavn er det lettiske selskab airBaltic og Air Greenland, begge fra 1. marts. Og begge har indtil da været håndteret af SAS Cargo’s selskab Spirit Air Cargo Handling.

Listen over WFS’ kunder i København er virkelig imponerende: Continental Airlines, United Airlines, Great Wall, Qatar Airlines, Air France, Saudi Arabian Airlines, Jet Airways, KLM, Delta Airlines, Air China, Iberia, SAA, Finnair, British Airways, Cathay Pacific, Korean Air Cargo, UPS Cargo, Turkish Airlines, British Midland, Austrian Airlines, Leisure Group, Norwegian, TUI Fly Nordic, Pullmantur, China Eastern, Jet X, Cargo B, and Condor og Etihad. Og så altså nu også de to seneste nytilkomne.

Fremgang og fejlskud

Blandt de spektakulære nyheder I 2008 fra WFS Copenhagen var særligt Singapore Airlines Cargo’s beslutning om at sige farvel til sin gamle partner, SAS Cargo, og flytningen til WFS. Det betød ud over det rent prestigemæssige – der ikke vejer så meget i vore dage – tilkomsten af omkring 40.000 tons fragt, som er luftfartselskabets årlige og gennemsnitlige volumen gennem Skandinaviens-hubbet i Københavns Lufthavn.

Også China Eastern’s datterselskab, China Cargo Airlines, der nu flyver fire gange ugentligt på København, kom til i 2008 som en betydelig kunde.

Men – det var nu ikke alt, der lykkedes lige godt for WFS i 2008: Initiativet med at anlægge en fremskudt position i Jylland, nærmere bestemt en station i Kolding i lejede lokaler, viste sig ikke at være den store åbenbaring. Det har været svært at få WFS til at kommentere på udviklingen, men et tilskud har det ikke været.

Udvidelser?

I 2007, det første hele år for WFS Copenhagen, håndterede terminalen 48.584 tons fragt – bedre end budgetteret. Tallene for 2008 har det endnu ikke været muligt at få fra WFS, men sandsynligvis når de ikke helt op i himlen under indtryk af den krise, der satte ind overalt i løbet af året. Men en stor stigning har der givetvis været.

Imidlertid forlyder der ikke noget om de byggeplaner, WFS tidligere gav udtryk for, da behovet for udvidelse voksede sig stort i takt med, at man nærmede sigt loftet på 60.000 tons pr år.

Planerne indebar en udvidelse på ca. 7.000 kvadratmeter terminalområde, og oprindeligt var tanken, at det skulle stå klart allerede inden udgangen af 2008.

Nu haster det sandsynligvis knapt så meget.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.167