23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Luftfart i bølgegang

Presset: Det knager og brager i luftfarten verden over. Og ikke mindst i Baltikum går bølgerne højt.

Presset: Det knager og brager i luftfarten verden over. Og ikke mindst i Baltikum går bølgerne højt.





Af Herbert Nielsen

Luftfarten i Baltikum er presset. Den første til at knække halsen var Litauens nationale selskab, flyLAL, der blev privatiseret i 2005. Det havde store planer om vækst og udvikling og Vilnius som en vigtig drejeskive i Baltikum.

Den drøm varede ikke mange år: Lige efter jul mavelandede flyLAL og havnede i en konkurs, der først lige er startet med udredning af aktiver og passiver. Men det stod klart, at selskabet ikke havde muligheder for at betale sin voksende gæld, blandt andet til lufthavnen i Vilnius.

flyLAL’s exit betyder, at landets hovedstad i dag er uden direkte flyforbindelse til 18 af EU’s 27 hovedstæder – og det i et år, hvor Vilnius oven i købet er EU’s kulturby. Faktisk er der i dag kun gennemsnitligt 23 start og landinger mod 57 for et år siden.

Estland: Hvem vil købe?

I den nordlige ende af det baltiske område ligger Estland. Her er den nationale carrier Estonian Air, ejet 49 procent af SAS - indtil videre, i hvert fald. For SAS har for længst kundgjort og for nylig bekræftet, at man ønsker at trække sig helt ud af Estonian Air.

Egentlig ville SAS gerne have købt aktiemajoriteten i selskabet, men det ville have krævet, at den estiske stat skulle mindske sin aktieandel og dermed indflydelsen. Det ønskede staten ikke – og derfor vil SAS sælge.

I mellemtiden er også Estonian Air ramt af store problemer: Faldende passagerindtægter, flere tomme pladser i flyene og stigende gæld til leverandører. En del af problemer er, at også Estonian Air havde drømme om at blive noget stort, og selskabet har derfor satset på Boeing 737-fly i et marked, der i dag kun kan betjenes lønsomt med mindre fly. Estonian Air vil derfor udfase sine (for) store Boeing fly og satser i stedet på dels færre, dels mindre fly, blandt andet CRJ-900 fly.

Mens SAS således sukker efter at finde en køber til sine 49 procent af aktierne i Estonian Air, har man nu været nødt til at gå med i en udvidelse af selskabets aktiekapital sammen med de to andre aktionærer. Altså i første omgang flere penge ind i Estonian for at prøve at sikre, at der overhovedet er et selskab, der kan sælges.

Letland: Fremad

I den midterste Baltikum-stat, Letland, tegner billedet lidt anderledes. Heller ikke den lettiske stat ville gå med til at lade SAS få en bestemmende aktiepost i det nationale selskab airBaltic, så også der ønskede SAS at trække sig ud af ejerforholdet. Det blev realiseret ved årsskiftet, hvor der gennemførtes en management-buyout, så selskabet i dag er på rent lettiske hænder.

Og i modsætning til naboerne i nord og syd har Letlands carrier airBaltic fastholdt en fremadrettet strategi og etableret sig som det ledende og indtil videre mest succesfulde selskab i Baltikum.

airBaltic udvider til stadighed sit rutenetværk med fokus på destination i Østeuropa og Centralasien – områder inden for det tidligere sovjetiske imperium. Der er der ikke mange andre, der flyver – og det giver airBaltic en vigtig funktion som bindeled mellem Europa/EU og disse nye, potente områder.

Riga som drejeskive

Luftfragt: Riga er på vej til at blive den store drejeskive, når det gælder fragt ind og ud af Baltikum.

I 2008 håndterede Tallinns lufthavn i alt 5717 tons luftfragt – en fremgang på forbløffende 83,0 procent i forhold til året før. Rigas lufthavn håndterede 7668 tons luftfragt i 2008, hvor man noterede en tilbagegang på 5.7 procent. Endelig håndterede Vilnius’ lufthavn i alt 5717 tons luftfragt – en tilbagegang på 1,1 procent.

Men – i 2009 er billedet vendt: Det, der holdt dampen oppe i Tallinn lufthavn var i virkeligheden transfer-cargo, der var på vej gennem Tallinn fra Kina til Rusland. Og det drejede sig om luksus- og forbrugsvarer til rige russere. Den trafik er helt forsvundet i takt med fremkomsten af den økonomiske krise.

I januar og februar gik der således 360 tons fragt gennem Tallinn – et fald på 34 procent i forhold til samme måneder i 2008.

I de samme måneder gik der 1264 tons gennem Riga – en fremgang på 13,7 procent. Og gennem Vilnius gik der 623 tons – et fald på 46 procent i forhold til 2008.

Rigas fremgang er i høj grad drevet af fragt, hentet i stakkels Litauen og fløjet gennem Riga på vej til og fra Europa.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094