Førertrøjen: Det går fortsat fremad for udbredelsen af e-fragt i Skandinavien.
Af Herbert Nielsen
Den seneste melding fra IATA’s CASS-repræsentant i Norden, Ulla Nilson, er, at både København og Billund Lufthavne nu er klar til at håndtere alle indgående import forsendelser samt transfer-forsendelser som e-fragt uden papirdokumenter.
Næste og sidste trin, der dermed mangler i Danmark, er e-fragt på eksporten. Den er lige på trapperne og afventer alene de sidste klarmeldinger fra de danske luftfartsmyndigheder for at blive implementeret.
For Sveriges vedkommende er både Stockholm Arlanda, Gøteborg Landvetter og Malmø Lufthavne nu fuldt oppe at køre med e-fragt, det vil sige både import, eksport og transferfragt.
Norge ligger også godt til. Her er der syv lufthavne nu fuldt implementeret til at håndtere e-fragt. Det drejer sig om Oslo Gardermoen, Bodø, Kristiansand, Bergen, Stavanger, Tromsø og Trondheim.
Når Norge ligger så højt, skyldes det den store mængde indenrigsfragt, der går ad luftvejen i det lange og smalle land.
Verden uden dokumenterDermed er udviklingen i Skandinavien fuldt på linje med tilsvarende andre markeder verden over, hvor alle bestræbelser samler sig om at udbrede e-fragt til fælles glæde.
Ved udgangen af 2008 var der i alt 25 lufthavne over hele verden, der meldte klar til e-fragt. Deraf var en tredjedel altså i Skandinavien - og det kan vi da godt være lidt stolte over.
Samtidig var der i i 2008 alt 16.000 e-fragt forsendelser, mens det månedlige volumen ved udgangen af december var nået op på 3200. 57 procent af disse tog hele rejsen uden noget som helst udskrevet papirdokument, mens de resterende 43 procent havde nogle enkelte papirer printet ud undervejs.
I alt var der ved slutningen af 2008 åbnet for 66 ”trade-lanes”, det vil sige ruter, hvor e-fragt kunne accepteres, og i alt 52 selskaber var meldt til e-fragt. Heraf var der 18 luftfartsselskaber og 34 speditører.
Alle disse tal vil stige i løbet af 2009. Og i den sammenhæng kan det måske være en lille fordel, at presset i luftfragten mildest talt ikke er så stort i disse tider: Det gør det lettere at fokusere på fremtiden for en luftfragt uden overflødige dokumenter.