23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

ADP udvider i Nyborg

Vindmølleeventyr: Dansk søfart satser fremadrettet, selv om barometeret står på storm.

Vindmølleeventyr: Dansk søfart satser fremadrettet, selv om barometeret står på storm.





Af Lars Lassen

Nyborg Havn dannede rammen om Danmarks Rederiforenings 25. fokusmøde, da dansk søfart præsenterede profilen over for den danske presse.

Valget af Nyborg Havn skyldes havnens gunstige udvikling i skyggen af Storebælt Broen – der en gang blev set som dødsstødet for den østfynske havn. Senest har Nyborg Havn – der er en del af havnetrekløveret Associated Danish Ports – sikret sig rollen som udskibningshavn for det store vindmølleprojekt syd for Lolland: Rødsand 2.

Det er tredje gang den nuværende Nyborg Havn fra efteråret 2009 bliver udskibningshavn for havmølleprojekter.

- Da Storebæltsfærgerne stoppede, var det naturligvis en stor udfordring at komme videre. Men det er faktisk lykkedes over al forventning. Den gamle havn er i dag omdannet til byområde, mens den nuværende havn – der blev anlagt som projekthavn i forbindelse med anlægget af Storebæltsbroen – har udviklet sig til en livskraftigvirksomhed. Det er utroligt glædeligt, at havnen igen skal være udskibningshavn for havvindmøller, siger Nyborgs borgmester Jørn Terndrup.

Nyborgs borgmester giver havnen en pæn del af æren for at Nyborg Kommune rent faktisk har oplevet en befolkningstilvækst på 800 borgere i de seneste 10 år.

Spadestik mod krisen

Vicedirektør Jan Fritz Hansen, Danmarks Rederiforening, fortalte på pressemødet, at dansk søfart fortsat forventer at øge tonnagen markant i de kommende år. Ambitionen fra 2007 om at øge den danske tonnage med 50 procent er allerede opfyldt med 20 procent.

- Det kan godt være at det tager et par år mere at nå op på en forøgelse på 50 procent, men vi skal nok nå målet, sagde Jan Frits Hanzen.

Associated Danish Ports adm. direktør Jens Peter Peters bekræfter troen på søfarten som en vækstsektor.

- Vi har valgt at sætte spaden i jorden i disse år, selv om finanskrisen kaster en skygge over horisonten. Det gør vi både i Fredericia og her i Nyborg, sagde Jens Peter Peters.

Udvidelse

Udvidelsen af Nyborg Havn, der er en del af den planstrategi, som ADP har lagt, består af en udvidelse af Kaj 25, der udvides mod øst. Projektet vil skabe yderligere 115 meter kaj med et attraktivt og strategisk velplaceret bagland på 18.000 kvadratmeter. Udvidelsen sker ved at forlænge den eksisterende kaj 25 og efterfølgende vinkle kajen, så den rammer hjørnet af kaj 22. Pier 1 forsvinder, mens kaj 20 fortsat vil se ud som hidtil.

Gods i fremgang

ADP venter fremgang i Nyborg i år, hvor man venter en godsomsætning på 860.000 tons mod 740.000 tons i 2008.

Nyborg Havn laver meget andet end udskibning af havvindmøller. Haven har blandt andet hentet en pæn vækst på sten, sand og grus i de senere år. Men her forventer man et fald på grund af krisen i bygge- og anlægssektoren.

ADP fremhæver selv havnens glimrende placering tæt på motorvejen og isoleret fra byen, samt en vanddybde på 11 meter og muligheder for jernbaneforbindelse på længere sigt.

ll@transporttidende.com
BREAKING
{{ article.headline }}
0.094