Kursen lagt: Verdens største containerrederi venter dog store udfordringer i 2009.
Af Gwyn Nissen
Verdens største containerrederi, Maersk Line, havde fremgang i 2008. Overskuddet steg fra 2,2 til 2,5 milliarder kroner og omsætningen steg med 13 procent til 146 milliarder kroner. Fremgangen er blandt andet hentet på en stigning i fragtraterne på otte procent samt brændstoftillæg. Avancen på salget af skibe på 1,9 milliarder kroner pyntede også på regnskabet.
Til gengæld vækker de faldende transportmængder bekymringer hos rederiet. 2009 byder således på store udfordringer for containerrederiet. Som følge af den finansielle afmatning faldt januar-mængderne således med 20 procent.
- Kombineret med tilgang af tonnage gennem de seneste år samt forventeligt også i 2009 og 2010 skaber dette betydeligt pres på fragtraterne, i flere farter til et niveau der kun lige dækker de variable omkostninger, skriver Maersk Line i sit regnskab.
Maersk Line har lagt otte containerskibe op for at tage presset af fragtraterne og derudover
forhandler Maersk Line om at få udskudt leveringer af kommende nybygninger.
Maersk Line får leveret ni containerskibe med en samlet kapacitet på 33.200 teu i år, og yderligere seks til levering i 2010 samt 32 skibe i 2011-2012.
Driftsdirektør Morten Engelstoft bekræfter forhandlingerne over for shippingavisen Lloyd’s List, og siger, at ”kombinationen af lave fragtrater og høje driftsomkostninger tilskynder Maersk Line til at gå længere for at spare penge”.
A.P. Møller-Mærsks havneterminaler verden over har succes. APM Terminals fik en fremgang i omsætningen på 24 procent til 15,8 milliarder kroner mod 13,7 milliarder året før. Overskuddet steg fra 655 millioner kroner til 1 milliard.
En stor del af fremgangen skyldes tilgang fra andre store rederier. Her havde APM Terminals en vækst på 25 procent. APM har 50 terminaler verden over og betjener foruden gruppens egne skibe 60 kunder.