Hvor skal vi hen du: Unge studerende tegner nye, fleksible transportredskaber på hjul. Og hos Finnair gør de sig tanker om fremtiden.
Af Gwyn Nissen og Lutz Lauenroth, DVZ
Hvordan ser fremtiden du i 2020? Det har designstudenter fra hele verden gjort sig tanker om. Mange af deres tanker vil forblive en vision.
Hverken King Kong, Chiron eller Windcatcher kommer til at køre på vores veje. Sådan er det ofte med visioner.
- Visionen selv har sjældent en chance for at blive til noget. Men und visioner ville vi i dag hverken have haft biler, fly eller strøm. For at komme videre er der behov for visioner, siger autodesigner hos Mercedes, professor Peter Pfeiffer.
På den baggrund udskrev de tyske organisationer Verband der Automobilindustri og Rat der Formgebung for anden gang konkurrencen VDA Design Award for godstrafikken.
Studenter fra 12 lande sendte i alt 40 bidrag til konkurrencen. Betingelserne var skrappe: Der skulle findes løsninger til rullende materiel, som på den ene side tager højde for den øgede transportmængde og dermed trængsel på vejene og på den anden side skulle køretøjerne være miljøvenlige. Desuden skulle af- og pålæsning gøres nemmere.
Hvad de studerende fik du af det, kan ses på denne side sammen med de tanker, som det finske flyselskab Finnair har gjort sig.
Finnairs visioner strækker sig helt frem til 2093. Airbus-eksperterne Henrik Roesnier, Joao Frota og Ingo Wuggetzer giver deres bud på udviklingen i flyteknologi, mens kunstneren Kauko Helavuo har givet visionerne vinger.
Eksemplerne er taget ud af bogen ”Departure 2093 – Five Visions of future flying”.
R9 Turbostreamerer en kombination af truck og trailer, udtænkt af Nathan Lee fra Coventry University of Art and Design. Førerkabinen byder blandt andet på øget chaufførkomfort med toilet og køkken.
Desuden tager Nathan Lee hensyn til miljøet med et aerodynamisk køretøj, diesel-elektrisk hybridmotor, som tilføres energi under bremsning.
Nathan Lee fik en andenplads for sit forslag.
Dualityer en intelligent løsning, som forbinder vej og bane. Container-systemet, som Jacob Müller og Andre Kieschnik fra Hochschule für Wirtschaft und Technik i Dresden, har udviklet, tager ifølge juryen højde for de logistiske udfordringer, som transportbranchen står overfor. Duality kan køre på såvel vej som skinner og sporbredden kan indstilles til de forskellige sporbredder i Europa.
Ideen gav de to studerende en tredjeplads.
Felidaesstyrke ligger i, at køretøjets højde og længde kan varieres – alt efter hvad lastbilen transporterer.
Bag ideen står inderen Ramandeep Singh fra MIT Institute of Design i Pune. Trucken kan sænkes under af- og pålæsning, hvilket sparer tid og øger sikkerheden.
Singh har konstrueret hybridbilen Felidae med udgangspunkt i, at køretøjet skal transportere glasruder, som varierer i størrelse.
Felidae gav den indiske studerende en fjerdeplads.
Windcatcherløb med førsteprisen ved årets konkurrence. Det visionære koncept bygger på et partnerskab mellem lastbil og personbil. Således skal små biler kunne køre under ”bugen” på lastbilen, mener Abhinandan Saini fra College for Creative Studies i den amerikanske bilby Detroit.
Med denne kreative lastbil kan trængsel på motorveje og i byerne reduceres. Det aerodynamiske design skal desuden være med til at spare på brændstoffet.
King Konger en fleksibel lastbil, tegnet af Xin Liu, der studerer ved Hochschule der Bildenden Künste i Saarbrücken i Tyskland.
Lastbilens fleksibilitet ligger i, at den både kan anvendes som en lukket trailer til stykgods og til at transportere containere.
Desuden kan køretøjet vende på en tallerken, så King Kong ikke kun er stor og stærk, men den kan også balancere gennem snævre gader i byerne.
King Kong fik en sjetteplads.
er et nyt koncept til af- og pålæsning af gods. Grundtanken hos de to studerende Helge Oder og Mirko Gabschuss fra Hochschule für Technik und Wirtschaft i Dresden er, at der skal skabes mest mulig fleksibilitet, når varer skal af eller på lastbilen.
Derfor har de skabt et koncept, hvor lastbilen kan tømmes for varer på den ene side, samtidig med at den læsses med nye containere på den anden side.
En idé, der gav Gabschuss og Oder en syvendeplads.
Chiron er ligeledes skabt til at kunne køre på såvel vej som skinner. Benjamin Cselley, Jupin Ghanbari, Jessica Covi og Erol Kursani fra Universität für angewandte Kunst i Wien har foruden et fleksibelt køretøj til containertransporter også skabt en miljøvenligt hybrid, der drives af en biologisk brændstofcelle, som får sin energi fra alger.
Det gav en femteplads.
Finnair A600-850er skabt til 600-850 passagerer, der nyder fordelen af kabiner, der enten giver direkte udsyn gennem et vindue - eller skabt gennem virtuelle vinduer.
Strømmen generes gennem solceller og flyet kan lette både vertikalt og horisontalt. Cruising-hastighed er 890 km/t og A600 har en rækkevidde på 9600 km.
kan transportere en mindre landsby med 1700-2400 indbyggere. Kabiner har eget toilet og brusefaciliteter og passagerer, der ikke har en vinduesplads, kan nyde udsigten gennem et audiovisuelt vindue.
Flyet huser desuden teater, kino, barer, restauranter og mødelokaler. Et nyudviklet faldskærms-princip og airbags til at lande på, er en del af sikkerhedspakken, der kan sikre, at flyet nødlander sikkert.
118 meter lang og 99 meter bred kan flyet tage på langture på op til 21.600 kilometer.
gwyn.nissen@transporttidende.com