23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Volvos nye trio

Opdatering: Først blev FH16 660 til 700 – nu følger resten af Volvos motorprogram efter.

Opdatering: Først blev FH16 660 til 700 – nu følger resten af Volvos motorprogram efter.





Af Finn Bjerremand

Volvo lancerede i januar den nye 16 liters motorgeneration, blandt andet med 700-hk-topversionen, og nu kommer turen til resten af Volvos omfattende motorserier.

Det er både D7, D11 og D13, som introduceres i nye Euro 5 versioner. De to store motorserier D11 og D13 vil også blive lanceret i EEV-udgaver (Enhanced Environment friendly Vehicles), der bedst kan beskrives som værende en motorversion med 30 procent lavere partikeludslip end Euro 5.

I sammenhæng med lanceringen af de nye motorer, introducerer Volvo også nye I-shift og Powertronic-gearkasser, der matcher den højere effekt fra motorerne og medvirker til et lavere brændstofforbrug, samt mere komfort og køreglæde for chaufførerne.

Blue Volvo

D13C motorserien bliver lanceret i udgaver på henholdsvis 380, 420, 460 og 500 hk til Volvos FM-chassiser og til den store FH-serie vil man kunne få leveret D13C med effekttrin på 420, 460, 500 og 540 hk.

Alle motorerne er udstyret med SCR-katalysatorer som renser udstødningen, og der lanceres således ingen ny 13 liters motor i Euro 5-udgaven uden SCR-katalysator.

Dermed er det også slået helt fast, at alle Volvo lastvogne i fremtiden vil skulle anvende AdBlue i den daglige drift.

Vokseværk

Volvos 11 liters motorserie, der endnu ikke er blevet leveret i ret mange nye Volvo lastvogne fordi den først blev lanceret i sommer i forbindelse med opdatering af hele programmet, er også vokset et par trin.

Den nye D11C bliver nu lanceret i fire forskellige effekttrin på 330, 370, 410 og 450 hk. Også denne motorserie anvender uden undtagelse SCR-katalysatorer til rensning af udstødning og motorserien introduceres også i EEV-udgaver, som kommer i effekttrin på 330, 370 og 410 hk.

Lillebror

Med introduktionen af nye motorgenerationer fases den kendte 9 liters motor samtidig ud af lastvognsprogrammet. Den nye lillebror – en 7 liters serie - lanceres i udgaven D7F med effekttrin på 240, 260 og 290 til Volvos FL-serie, samt med effekttrin på 240, 260, 300 og 340 til lastvognsserien FE.

D7F benytter lige som de øvrige Volvo-motorer SCR-teknologi til rensning af udstødningen, så motorerne kan overholde Euro 5 normen.

Umiddelbart skulle man tro at der ville blive et hul efter den kendte 9 liters motor, men med effekttrin på 330 hk i 11 liters serien og 340 hk i 7 liters serien, er hullet lukket og Volvo kan bryste sig af et dækkende motorprogram.

Overlap

I den anden ende er der tilsvarende overlapninger, fordi den mindste 16 liters motor stadig ligger fast på 540 hk, mens den nye 13 liters motor i topversionen også lige når op på 540 hk. Det skal dog indskydes af FH 540 med D13C540 har 50 Nm mindre i drejningsmoment end storebror FH16 540 og at 13 liters motoren har sit maksimale drejningsmoment inden for feltet 1100 til 1400 omdrejninger, hvor FH 16 540 har feltet mellem 1000 og 1450 omdrejninger i minuttet.

fba@transporttidende.com
BREAKING
{{ article.headline }}
0.093