Skattestop til skattehop: Skatteminister Kristian Jensen lover, at indtægter fra udenlandske lastvogne øremærkes til infrastrukturfonden.
Hverken pressen eller de øvrige tilhørere var i tvivl, da skatteminister Kristian Jensen 8. dec. havde svaret på Transport-Tidendes spørgsmål om skattestoppet også omfattede den grønne kørselsafgift på lastbiler.
- Ja, skattestoppet gælder for lastbilerne. Forstået på den måde, at danske vognmænd skal ikke have en højere belastning end den, de har i dag, og i dag har de en vignetordning, hvor de betaler en såkaldt vejbenyttelsesafgift, og den forventer vi bliver udfaset i takt med, at der kommer en grøn kørselsafgift, svarede skatteminister Kristian Jensen uden at tøve, da han i december sammen med finansministeren, transportministeren og klimaministeren præsenterede regeringens infrastrukturplan i Finansministeriet. Det viser en båndudskrift fra Altinget.dk.
Men den klare ministertale holdt kun knap tre måneder indtil regeringen og Dansk Folkeparti indgik forlig om skattereformen. Nu skulle danske lastbiler pludseligt betale en årlig ekstraregning på en halv milliard kroner – oven i de 400 millioner kroner, som branchen betaler i vejbenyttelsesafgift.
- Det er et klokkeklart løftebrud, siger en tydeligt skuffet Erik Østergaard, der er adm. direktør i Dansk Transport & Logistik.
Helt rimeligtMen trods besk kritik fra de danske vognmandsorganisationer, så er der ikke røde ører i toppen af Skatteministeriet.
Skatteminister Kristian Jensen afviste i forrige uge i Jyllands-Posten kritikken:
- Jeg beklager, hvis jeg har været upræcis, men sagen er, at vi hele tiden har sagt, at der i forbindelse med en skattereform kunne komme en omlægning, hvor nogle skatter ville gå op for at sætte skatten på arbejde ned, og det er helt rimeligt, at vognmændene også bidrager, sagde Kristian Jensen, der fremhævede, at vognmændene til gengæld i lighed med resten af erhvervslivet fik opfyldt et mangeårigt ønske om lavere skat på arbejde – de centrale element i skattereformen.
Over for Danmarks Transport-Tidende bekræfter skatteministeren afvisningen.
På spørgsmålet om, hvorfor skatteministeren selv eller departementschef Peter Loft ikke tidligere tog forbehold for pressens og brancheorganisationernes udlægning af løftet om, at den nuværende vejbenyttelsesafgift krone for krone skulle erstattes af den grønne kørselsafgift, svarer Kristian Jensen:
- Først i det øjeblik regeringen fremlagde sit forslag til skattereform, var det det muligt at informere om, hvilke brancher der bliver berørt af skattereformen, siger Kristian Jensen.
Mens de 500 millioner kroner som danske vognmænd skal betale ekstra i grøn kørselsafgift går lige lukt i statskassen, hvor indtægten skal finansiere lavere personskatter, så lover skatteministeren at ekstraindtægten fra udenlandske lastvogne øremærkes til investeringer i infrastrukturen.
- Udenlandske lastbiler forventes - i forbindelse med indførelsen af kørselsafgifter - at bidrage med 100-200 millioner kroner årligt. De penge går til investeringer i bedre infrastruktur, siger skatteminister Kristian Jensen til Danmarks Transport-Tidende.
Erik Østergaard er rasende:
- Det her er en ekstra skat, og det handler kun om én ting: Finansiering, siger Østergaard, der i lighed med de øvrige vognmandsorganisationer ITD og FDL afviser, at kørselsafgiften på lastbiler har grønne motiver.
- Samfundet har ingen hverken økonomisk eller miljømæssig gevinst ved at beskatte de danske transportvirksomheder yderligere. Varerne skal jo bringes ud alligevel, så det har ingen grøn effekt at beskatte lastbiler pr. kørt kilometer. Hvorfor skal det lige være de i forvejen hårdt beskattede transportvirksomheder, der skal betale 500 millioner kroner af regningen for indkomstlettelser til danskerne? spørger Erik Østergaard.
ll@transporttidende.com