23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Europæisk skuffelse over nyt Eurovignet

Transportens brancheorganisationer giver kølig modtagelse til Europaparlamentets udlægning af det nye Eurovignet-direktiv.

Transportens brancheorganisationer giver kølig modtagelse til Europaparlamentets udlægning af det nye Eurovignet-direktiv.





Det er ikke kun i Danmark, at udsigten til en trængselsafgift på lastbiler, vækker utilfredshed. En række europæiske transportorganisationer vender tommelfingeren nedad, efter Europaparlamentet har førstebehandlet EU-Kommissionens direktivforslag til en ny Eurovignet-ordning.

- Det er uacceptabelt, at kun vejgodstransporten skal betale for trængselsproblemerne på vejene, når lastbilerne kun udgør 13 procent af den samlede trafik på vejene. Det er simpelthen intellektuel uærlighed, når man alene giver lastbilerne skylden for trængselsproblemerne, lyder kritikken for den belgiske brancheorganisation Febetra’s direktør Degraef Philippe , direktør for Febetra.

Repræsentanter for de hollandske transportorganisationer TLN, EVO og KNV kritiserer, som danske DTL, Europaparlamentets ændringer af direktivforlaget fra Kommissionen, fordi ændringerne efterlader tvivl om tolkningen og endnu værre åbner op for særordninger i de enkelte medlemslande – stik modsat behovet for en fælles europæisk standard og praksis på området.

Det er dog ikke kun transportorganisationerne, der er kristiske. Belgiske handelsorganisationer har også kritiseret forslaget.

Kun i godsbaneindustrien finder man en forsigtigt positiv holdning til ideen om en trængselsafgift på lastbiler.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.102