International Transport Danmark går til EU på grund af forskelsbehandling ved landevejskontrol.
ITD oplyser, at danske chauffører og vognmænd, som anvender en digital tachograf i Tyskland oplevet at få bøde fra motorvejspolitiet BAG for kørsel, som er foretaget for mere end 28 dage siden.
ITD er af den klare opfattelse, at der ved landevejskontrol udelukkende må tages hensyn til data fra indeværende dag og de foregående 28 dage. Dette forhold har vi påpeget over for BAG, idet vi mener, at BAG ikke kan udstede disse bøder ved landevejskontrol, forklarer ITD.
BAG har svaret, at ”man som udgangspunkt kun kontrollerer 28 + 1 dag, men at der ingen juridiske grunde ses til hinder for en vurdering af alle data, som er lagret på førerkortet som et led i vejkontrollerne, og en hensyntagen til disse data i den pågældende bødesag kan finde sted”.
ITD peger på, at der i så fald sker en klar forskelsbehandling: Chauffører, som kører med en digital tachograf, er ofte i den situation, at førerkortet indeholder data for mere end 28 kørselsdage – det gælder blandt andet veludstyrede danske lastbiler. Hvorimod en chauffør, som kører med en ”gammeldags” analog tachograf, i sagens natur vil sørge for udelukkende at medbringe diagramark, som netop er 28 dage gamle.
ITD har på den baggrund kontaktet EU-Kommissionen, for at få en endelig afklaring af forholdet.